A visegrádi országok vasúttársaságainak vezérigazgatói kétnapos értekezletet tartottak a MÁV Rt. székházában. A rendezvény zárását követő tájékoztatón Kukely Márton vezérigazgató hangsúlyozta, hogy -- tekintettel a közelgő EU-s csatlakozásra is -- az érintett országok együttműködését elsősorban két területen kell erősíteni. Az egyik az infrastrukturális hálózatfejlesztés, amely magában foglalja az észak--déli folyosók és a járműpark korszerűsítését is. A másik -- ezt a liberalizáció és a növekvő megrendelői igények is alátámasztják -- a személy- és áruszállítás szolgáltatásainak közös fejlesztése.
A tagországok mindegyike foglalkozik a vasútreform kérdéseivel, a megoldási módok különbözőek. Ami közös pont: mind a négy ország vasúttársasága tetemes adósságot halmozott fel. A lengyel és a szlovák parlement olyan törvény elfogadásán dolgozik, amely két éven belül alkalmassá teszi a társaságokat az uniós csatlakozásra. Lengyelországban részvénytársasággá alakítják a vasutat, s közös holdingrendszerben, de önálló lesz a pályavasút, a személyszállítási és árufuvarozási társaság. A szlovákok jövőre tervezik a személy- és áruszállítás, valamint a pályavasút szétválasztását. Ám az előbbiek egyelőre száz százalékban állami tulajdonban maradnak. Az állam mintegy 150 millió korona hitel felvételéhez ad garanciát. A cseh vasút átalakítása 1994 óta van napirenden, a tervek szerint 2002-ben várható az rt.-vé alakulás.
A MÁV reformjáról Kukely Márton elmondta, hogy számviteli, pénzügyi tekintetben a társaságon belül már most külön kezelik a pálya- és kereskedővasutat. Megfelelő tapasztalaok birtokában várhatóan 2002-2003-ban választják külön a személy- és az áruszállítást.
Eltérő reformreceptek a vasúttársaságoknál Az EU-csatlakozás jegyében szorosabb együttműködésre törekednek a visegrádi országok vasúttársaságai -- hangzott el a cégek vezérigazgatóinak kétnapos tanácskozását követő sajtótájékoztatón. Mind a négy országban napirenden van a vasútreform, a megoldási módok különbözőek. H. É.-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.