A kisbefektetők felé nyitnak
Nemrég újabb szolgáltatást indított a Financial Times (FT) a kisbefektetők számára. FTMarketWatch.com néven valós idejű adatokat kínál a világ szinte összes tőzsdéjéről, s eközben a legfrissebb híreket is átfuthatják a honlap látogatói. A nemzetközi terjeszkedés továbbra is napirenden van, egyelőre a francia Les Echos, a spanyol Expansión és a német FT Deutschland tartozik a csoporthoz, de 50 százalékos részesedésük van a The Economist kiadóvállalatában is, továbbá partnerei az orosz Vedomosztyi gazdasági napilapnak.
A gazdasági napilapok világpiacának két legnagyobb szereplője, a brit FT és az amerikai Wall Street Journal (WSJ) mind kíméletlenebb versenyt folytat egymással. Európában a FT pozíciói még mindig jóval erősebbnek tűnnek, bár amerikai versenytársa szívós munkával napi 50 ezerre tornázta fel példányszámát az öreg kontinensen.
Az FT három különböző kiadása -- a brit, az amerikai és a nemzetközi -- összesen félmillió példányban kel el naponta, s ennek több mint fele immár Nagy-Britannián kívül. Az amerikai piac meghódítása pedig meglehetősen gyorsan halad, már 125 ezer körüli a példányszám. Persze ez még nagyon messze áll a WSJ tengerentúli mintegy kétmilliós lappéldányától.
A 200 belső munkatárssal és közel 200 külföldi tudósítóval dolgozó FT-nél úgy vélik, a két versenytárs lap némileg eltérő olvasói igényeknek próbál megfelelni -- derült ki a Dunaholding Alapítvány szervezte szakmai látogatáson. A brit lappiacon folyó élesebb verseny miatt ugyanis az FT újságírói nagyobb kockázatot kénytelenek vállalni az exkluzív információk érdekében. A WSJ ezzel szemben inkább a háttérinformációk, a rendelkezésre álló adatok minél terjedelmesebb ismertetésére helyezi a hangsúlyt. A példányszám növelésére az utóbbi években mindkét újságnál jó lehetőségek kínálkoztak. Az emelkedő részvényárak egyre több kisbefektetőt csábítottak az értékpapírpiacokra, akik a szükséges információkat elsősorban a gazdasági lapokból igyekeztek megtudni.
A piaci részesedés növeléséért zajló küzdelem egyre nagyobb mértékben az internetre helyeződik. A Financial Times jelentős szerkezeti átalakítás keretében szervesen a papírlap szerkesztőségébe integrálta az FT.com elektronikus újságot, s ennek valamennyi szolgáltatását ingyenessé tették.


