Akárcsak az Európai Unió államaiban, Magyarországon is éles versenyt vív a vasút a közúti fuvarozókkal. Az EU-ban a teherszállításban a vasút piaci részesedése 10-20 százalékra tehető, nálunk ez az arány megközelíti a 30 százalékot, de a pozíció megtartása nem ígérkezik könnyűnek.
Az elmúlt esztendőben a MÁV 43,6 millió tonna árut szállított, s a bevételkiesés 9,8 milliárddal haladta meg a tervezettet. az idén azonban sikerült elmozdulni a holtpontról, annak ellenére, hogy cukorrépából, búzából és kukoricából rosszabb volt a termés, s a Szerbiába menő kivitel is elmaradt a várakozástól.
Bobál István kiemelte, hogy ez évben mintegy 44 millió tonna árut fuvaroz a MÁV, s kedvező, hogy a szállítási távolságok növekedtek. Az árufuvarozásból 75 milliárd forintos bevételre számít a társaság, s ez 600-700 millió forinttal több a tervezettnél.
A gazdasági növekedés hatására egyes ágazatokban -- például építő-, építőanyag-ipar -- több volt az elszállítandó áru, a cégnek sikerült kihasználnia, hogy az Al-Dunán nem indult meg a hajózás, s a cégnél a termékmenedzseri rendszer bevezetése is sikeresnek bizonyult.
Az igazgató szerint esély van arra, hogy a vasút az áruszállításban jövőre is megtartsa 29-30 százalékos piaci részesedését. Az éles versenyhez igazodva igyekszik a cég jövő évi tarifáit kialakítani. Az idei esztendőhöz hasonlóan 2001-ben is mintegy 6 százalékos bevételnövekedésre készül a vasúttársaság.
A piaci helyzettől függően továbbra is élnek a fuvarkedvezménnyel, s lesznek olyan területek, ahol nem emelik, sőt csökkentik az árat. Bobál István hozzátette, a tervezett jövő évi fuvardíjakat az igazgatóság már elfogadta, ezekben a napokban, hetekben megrendelőikkel -- melyek száma több ezerre tehető -- egyeztetik az árakat.
Mint ismeretes, a MÁV-on belül jövőre még nem kezdi meg önálló működését a pálya- és kereskedővasút. Az igazgató ugyanakkor kiemelte, hogy az árufuvarozási szakigazgatóságnak már most úgy kell dolgoznia, hogy a kereskedővasút készen álljon az önálló működésre. Javítani kívánják a szolgáltatások színvonalát -- ezt segítheti az informatikai háttér fejlesztése --, s a szállítási határidő betartására, illetve az áruvédelemre is fokozott figyelmet fordítanak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.