BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kiszivárgott a Strabag levele: megmagyarázta, miért szakadt szét a 300 milliárdos autópályája – Lázár János iszonyú dühös lesz

Engedély híján a kivitelező cég semmit sem kommunikálhat a beruházásról. Különös módon az eredetileg a munkatársak számára készült belső levele valahogy kiszivárgott, ebben magyarázkodik az M30-as autópályáról.

A kiszivárgott belső levél tartalmáról azt írja a Telex, hogy abban az altalaj konszolidációját – vagyis azt a folyamatot, amikor az altalajból eltávozó víz és levegő miatt tömörödnie kell a földnek – jelölik meg a késés fő okaként. Így egyelőre nem kezdhetik el a pályaszerkezeti rétegek építését sem, emiatt tarthatatlanná vált a Lázár János által szabott határidő a munkálatok befejezésére.

M30
M30: a Strabag egy belső levélben a minisztériumra keni a kivitelezés késését / Fotó: Shutterstock

Az építési és közlekedési miniszter idén februárban szabta ki a határidőt, amely szerint a Strabagnak október végéig be kell fejeznie az M30-as Miskolc és Tornyosnémeti közötti szakaszát, amit még 2024 februárjában zártak le. Tavaly szeptemberben még csak annyit lehetett tudni, hogy a Strabag még csaknem egy évig dolgozhat az általuk épített út garanciális javításán.

M30: magyarázkodik a Strabag

A kivitelező szerint már a lezárás előtt is végeztek független szakértői vizsgálatokat a területen. Ami ennél is érdekesebb, hogy a Strabag szerint a burkolat sérülését a kivitelezés után, az altalajban megjelenő, addig ismeretlen eredetű víz okozta. A nyomás alá került víz megváltoztatta az altalaj állapotát, ami így megpuhult és átázott.

Az altalaj mélyen eltört, és egyenetlenül süllyedt a töltés, ez pedig a burkolat repedéseihez, valamint a vízelvezető rendszerek, árkok sérüléséhez vezetett.

Ez a vízmozgás nem volt előre jelezhető sem a tervezés, sem a kivitelezés közben

– állítják.

Erről a Strabag szerint tájékoztatták Pántya József helyettes államtitkárt és az üzemeltető MKIF Zrt.-t is. A Strabag az eredményekre hivatkozva visszautasította a megbízó Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) jótállási igényét, mondván, nem ők okozták a hibát. Ezután a cég három különböző javítási opciót is benyújtott az ÉKM-nek, de állítólag nem kaptak érdemi választ és döntés sem született a javítási munkálatok megkezdéséről.

Erről a bizonytalanságról a Strabag szerint tájékoztatták a minisztériumot is, és azt is közölték, hogy emiatt még nem kezdhető meg a pályaszerkezeti rétegek építése.

„A helyi geológiai adottságok miatt ez a lépés műszakilag indokolatlanul nagy kockázatot jelentene, amelyet sem szakmai, sem biztonsági szempontból nem tartunk elfogadhatónak. Így Lázár János miniszter úr által a nyilvánosság felé közölt 2025. október 31-i határidő tarthatatlanná vált, annak ellenére, hogy kollégáink példátlan megfeszített tempóban dolgoztak, szinte éjjel-nappal az irreálisan rövid és szakmailag indokolatlan határidő betartásán” – írták a belső dokumentumban.

Az M30-as megépítésére 354 milliárd forintot költöttek el, ám 2024 elején komoly hibák merültek fel az úttal kapcsolatban.

Lázár szerint a közlekedők biztonsága miatt zárta le az autópályát az üzemeltető, mert nem lehet kockáztatni, hogy bárki megsérüljön az úthiba miatt, azt viszont sokáig nem tudták megmondani, hogy mikorra fog elkészülni a javítás.

„A Strabag viselkedése szégyen” – állítja a minisztérium 

Lázár János minisztériuma szerint szégyen és gyalázat, amit a Strabag művel. Az osztrák cég azt vállalta, hogy garanciálisan kijavítja a hibákat október végéig, azonban ez nem történt meg. „A Strabag munkája szégyen: amit épített, az megsüllyed, amit ígért, az csak üres szó maradt – ideje lenne, hogy felelősséget vállaljanak a totális kudarcukért, mert ez az ország nem a kísérletező kontárok terepe” – közölte az Építési és Közlekedési Minisztérium.

A minisztérium feltöltött videójában Nagy Bálint elmondta, hogy a cég nem tudja tartani az általa vállalt határidőt. A közlekedésért felelős államtitkár megfogalmazása szerint az M30-as szakaszát már rég le kellett zárni, hiszen a tervezési és kivitelezései problémák merültek fel.

A Strabag azt vállalta, hogy garanciálisan kijavítja ezeket a hibákat október végéig. Azonban ma már egyértelműen láthatjuk, hogy e hónap végéig a munkával nem fog tudni elkészülni, ami szégyen és gyalázat

– jelentette ki a politikus.

Hangsúlyozta, hogy ez nem maradhat következmények nélkül, a minisztérium mindent megtesz annak érdekében, hogy a közlekedők minél előbb újra használatba vehessék az utat.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.