A WHO nem kevesebbet tűzött zászlajára, mint a dohányzás és ezzel együtt a dohányipar megszüntetését, előrevetítve egy hosszadalmas és igen kemény, politikai és gazdasági állóháború rémképét. Ez még akkor is igaz a szakértők szerint, ha a felek egyelőre békülékeny hangot használnak.
Dávid Péter, a Philip Morris Magyarország Kft. sajtófőnöke szerint az amerikai székhelyű cég készséggel áll rendelkezésre a keretegyezmény előkészítésekor, ahogyan a BAT és a német Reemtsma is. Valamennyi gyártó egyetért az Egészségügyi Világszervezettel, hogy számos kérdésben szükségszerű az egységes nemzetközi fellépés. Ilyen a fiatalkori dohányzás. A nemdohányzók védelméről szóló törvénybe többek között a PM kezdeményezésére került bele a 18 éves korhatár -- emlékeztet Dávid Péter. Ugyanakkor a reklámtörvény életbelépése után megfogalmazott, iparági önszabályozó reklámkódex szerint az ifjúsági sajtóban tilos dohánytermékeket hirdetni.
A dohányreklámoknak egyébként sem a fogyasztás növelése a célja -- magyarázza Jamniczky Zsolt, a Reemtsma Debreceni Dohánygyár (RDD) Kft. kommunikációs igazgatója --, hanem az egyes termékek piaci részesedésének befolyásolása. Ezt mi sem bizonyítja jobban, mint hogy a magyarországi fogyasztás csúcsa a nyolcvanas évek végén volt, amikor tilos volt a cigaretta hirdetése, az utóbbi években pedig évente nagyjából egy százalékkal csökken a gyártók forgalma. A teljes reklámtilalom lehetetlenné tenné az új márkák, pláne új piaci szereplők bevezetését, ami alapvetően sérti a szabadpiaci verseny elvét.
A dohánygyártók közösen képzelik el a WHO-val a feketepiac elleni fellépést is. Rácz Gábor, a BAT Hungary vállalati kapcsolatokért felelős igazgatója szerint a cigarettacsempészettel -- azon túl, hogy komoly adókiesést jelent -- az is gond, hogy sokszor bizonytalan eredetű szállítmányoknál nem tudható, hogy a dohány mellett milyen anyagokat alkalmaztak a gyártáskor. így ezek között lehetnek súlyosan egészségkárosító adalékok is. Jamniczky Zsolt szerint a dohányipar szívesen megosztaná a világszervezettel a feketekereskedelem elleni küzdelemben szerzett tapasztalatait.
A WHO tervezete egységes adóztatást javasol, ami a dohánygyárak szerint egyrészt elfogadhatatlan, másrészt az egyes országok gazdasági fejlettsége közötti eltérések miatt veszélyes is. Úgy vélik, minden ésszerű kompromisszum elfogadható, amíg az nem sérti a piaci versenyt, s amíg meghagyja a felnőtt lakosság azon jogát, hogy a kockázatok ismeretében szabadon döntsön, hogy dohányzik-e, vagy nem.
Nagyító alatt -- a dohánypiaci alkuk Egyes dohánygyárak békülékeny, mások kemény hangon igyekeznek józanságra inteni az Egészségügyi Világszervezet vezetőit a dohányzással kapcsolatos keretegyezmény tervezetével kapcsolatban. A Philip Morris (PM), a Reemtsma és a British American Tobacco (BAT) is kész az együttműködésre, ám az utóbbi két társaság szerint az egyezménytervezet néhány passzusa túllép a WHO hatáskörén. H. R.-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.