BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Akcióközpontú vállalatok

Minden változik: az üzleti kapcsolatok, a vállalatok szervezetei, a döntésekhez szükséges piackutatás és maga a marketing is -- sugallták A network hatásai című kongresszus bécsi előadásai. A piackutatók világszervezete, az Esomar rendezvényén ismertetett fő trendeket a kongresszus egyik résztvevője foglalja össze.

A piackutatók közelmúltban tartott bécsi konferenciáján a legnagyobb szakmai érdeklődés A szervezetek jövője nevű szekciót kísérte. Ebben a témakörben született a legjobbnak ítélt előadás is. Ezt a Philips fogyasztás- és piackutatásokért felelős nemzetközi igazgatója, Randall Edmond tartotta. Mint ebből kiderült, saját vállalatánál a marketingesek és piackutatók alig néhány év alatt drámai változásokat éltek át. Nyilvánvalóvá vált, hogy nekik maguknak is változniuk kell. "Szükségét éreztem egy kis képzelőerőnek és kreativitásnak" -- mondta.
Randall Edmond szerint a piackutatás már most bárhonnan szervezhető és irányítható. A jelentések pedig gyorsan, szinte egy időben érkezhetnek. Az egészhez mindössze egy mobiltelefon szükséges és némi kapcsolat.
Viszont egy gyártó- vagy szolgáltatócéget a vevői és megbízói is bármikor, bárhol megtalálnak. Fontos és friss adatokat vagy tényeket várnak, amilyen gyorsan csak lehet. Ennek következtében a marketing helyhez kötöttsége megszűnik, a globális elemzések helyébe a fogyasztókra és kereskedelemre vonatkozó több mikroelemzés kerül.
A felgyorsult folyamatok a kutatás, a piac szakértőit közelebb viszik a főnökökhöz. A marketingért, kutatás-fejlesztésért, pénzügyekért felelős igazgató egyre gyakrabban használja az új adatokat, módszereket vagy technikákat a piac megismerésére.
Megváltozik a munkaerő iránti kereslet. Megnő az igény a specialistákra, viszont a mindenhez értő általános kutatók és elemzők értéke csökken. A csúcson megjelenik az új vezető, aki nagyon teljesítményorientált, és kiválóan ismeri a piac szervezésének, majd megdolgozásának új és új módszereit.
A vállalat tevékenysége akcióközpontú lesz. A késésekkel és mulasztásokkal szembeni tolerancia megszűnik, mert a fókuszba a hatékonyság kerül. Vége a harcnak a részvételért a megbeszéléseken, értekezleteken.
A szervezeten belül okafogyottá válik a centralizálás vagy decentralizálás kérdése. Nem a kettő között kell választani, hanem megtalálni a legjobb döntéshozókat és kapcsolatba kerülni velük, bárhol is legyenek. Azok fontosak, akik produkálnak, és nem a közvetítők vagy magyarázók.
Ha a döntéshozatal alacsonyabb szintekre kerül, és földrajzilag is szétszóródik, akkor ehhez a kutatás és tervezés is alkalmazkodik. Más meghatározásokat kap a csoportmunka, és a döntések támogatásának új modelljei jönnek létre.
Larry Percy amerikai professzor szerint megnőtt ugyan az információ mennyisége és továbbításának lehetősége is, csak éppen az információk befogadásának és feldolgozásának módját nem sikerült megváltoztatni. Az emberek szeretik a választás szabadságát, de 400-500 tévécsatornát már nem tudnak, nem is akarnak áttekinteni. Tavaly 2 millió weboldal állt rendelkezésre a világhálón, az idén 5 millió. De két éve a 30 leggyakrabban látogatott oldalra jutott az összes kattintás 30, tavaly pedig már 45 százaléka. Az emberek ugyanis szeretik a dolgokat leegyszerűsíteni, és kis döntési modelleket kreálnak a maguk számára, hogy eligazodjanak.
A marketing jövőjét Percy úgy látja, hogy egyre személytelenebbé válik, a szolgáltatások csökkennek, és az elektronikus kereskedelem szerepe tovább nő. Kérdés, meddig, ugyanis az emberek megszokták és szeretik a bolti vásárlást, ami sokak életmódjában megnyugtató, egyensúlyt teremtő szerepet játszik, és a társadalmi beilleszkedés egyik fontos lehetősége.
Rowan Gibson angol jövőkutató a fejlődés különbségeinek másik szempontjáról számolt be. Fő mondanivalója, hogy a szervezetekben a stratégiai tervezést felváltja a gyorsaság, rugalmasság és kreativitás. Mindez például Magyarországon a munkavállalók egy részétől olyan teljesítményeket igényel, amelyekre nem készültek fel. "Elismerem, hogy azoknak, akik lépést akarnak tartani a fejlett országok trendjeivel, a változások valóságos kulturális sokkot jelentenek" -- mondta. "A felzárkózás, az ismeretlen dolgok megtanulása mint feladat szorongást kelthet, elbizonytalanítja az embert. De érdemes vállalkozni az erőfeszítésekre a siker, a személyiség felszabadulásával nyert nagyobb mozgástér érdekében.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.