A Magyar Utazási Irodák Szövetsége (MUISZ) szerint -- egyebek mellett -- a külföldi megjelenéshez, kiadványok elkészítéséhez elvárható lenne a GM támogatása a közép- és kisvállalkozói körben, méghozzá a jövő évre szánt 25 milliárd forintos költségvetési támogatásból.
Mint erről a közelmúltban a parlament idegenforgalmi bizottságában is szó esett, a kisebb forgalmú cégek zöme így talpon maradhat. Ám erre a jelenleg napvilágra került tervek ismeretében nem lehet számítani. Míg korábban e kör számára volt pályázati lehetőség, addíg ez már teljesen megszűnt. Pedig szükség lenne arra, hogy e cégek pályázati úton támogatást kaphassanak főképp a külföldi vásárokon való részvételhez, a propagandaköltségekhez, de gyakorta a garantált programok megszervezése és életben tartása is elképzelhetetlen e nélkül.
Mint Baumann Irén, a Bridge Tours ügyvezető igazgatója elmondta, legnagyobb gondjuk a külföldi partnerekkel való kapcsolattartás, a külföldi kiállításokon való megfelelő részvétel. Egy-egy ilyen utat ugyanis nem lehet félmillió forint alatt megúszni, s a partnerek számára megfelelő színvonalú prospektusokat is le kell tenni az asztalra, ami -- a nyomdai árakat ismerve -- szintén tetemes összeg.
Egy 100 millió forint forgalmú beutaztató cég átlagosan 10-15 százalékos árréssel dolgozik, s így 10-15 millió forint tiszta árbevétele keletkezik egy év alatt. Ebből a bér- és fenntartási költségek levonása után megmaradó néhány millióhoz viszonyítva igen jelentős összeg az az 1-2 millió forint, amit a fent említett feladatokra ki kell fizetni. Éppen emiatt a Bridge Tours már évek óta nem vesz részt a nagy nemzetközi kiállításokon, inkább más -- viszonylag olcsóbb --, ám a költségekhez viszonyítva hatékonyabb lehetőségekkel élnek.
A Magyar Turizmus (MT) Rt. jelenlegi rossz gyakorlata a beutaztató cégek piacról való kiszorulását is eredményezheti. Ennek elkerülése érdekében szükség lenne pályázati lehetőségre, illetve csak Magyarországra koncentráló rendezvényeket kellene szervezni külföldön. Ilyen work-shopokat és road-show-kat az elmúlt években már szerveztek a külképviselők, ám ezekből több kellene -- vélte a vezető.
Bár az MT Rt. támogatja a külföldi vásárokon való részvételt kedvezményes standtarifákkal, ez a kisebb cégeknek kevés. Még így sem lehet félmillió forint alatt megszervezni egy-egy külföldi megjelenést -- állítja a Tour.East.Tour utazási iroda vezetője, Drégely Ágnes. Érthetetlen, hogy az utóbbi időben teljesen megszűnt a beutaztatás támogatása, hiszen a hazai lehetőségek értékesítése közös feladat lenne. E megállapítással egyetért a csak beutaztatással foglalkozó LM Travel ügyvezetője, Mosonyi Ilona is. A Tour.East.Tournál egyébként évente a különféle külföldi megjelenésre szánt pénz a nettó nyereség mintegy 40 százalékának megfelelő összeg. Ezt a cégvezető aránytalanul soknak tartja.
Az 1994 óta a piacon lévő Europe Central Budapest ügyvezető igazgatója, Pertik Tamás az alapvető problémát a kedvezőtlen jogi és közgazdasági környezetben látja, s elfogadhatatlannak tartja a turisztikai vállalkozásokat sújtó különadót is. Ám mint mondta, ezt még tetézi, hogy az utóbbi időben megszűntek a turisztikai kis- és középvállalkozásokat támogató pályázati lehetőségek. Így például -- ami cége számára fontos lenne -- a garantált programok segítése mára teljesen eltűnt.
Az első ránézésre ugyan csak egy-egy cég belügyének tűnhet, hogy miképp tud egy terméket nyereségesen létrehozni és eladni, ám a turizmusban ez nem ilyen egyértelmű. A vendégek ugyanis jelentős részben a programok miatt utaznak el egy-egy helyre, így ha elégtelen az ország programkínálata, akkor az végső esetben a turizmus eredményességét veszélyeztetheti. Pertik Tamás szerint egyébként e negatív tendencia erősödni látszik, hiszen a Széchenyi-tervben is háttérbe szorul a kulturális termékek támogatása. Ez egyébként ellentmond annak a törekvésnek, hogy Magyarország a kulturális turizmus egyik keresett országa legyen.
A Malév Air Tours számára a támogatás hiánya a kongresszusi turizmus terén érezhető. Egy-egy jelentős nemzetközi kongresszus elnyeréséhez ugyanis az e piacon tapasztalható erős verseny miatt megjelenésében és tartalmában is színvonalas kiadványokat kell készíteni, amelyek költsége igen magas -- mondta Simon András ügyvezető igazgató. Ez azonban csak a belépő -- gyakorlatilag a pályázati anyag -- ahhoz, hogy egy-egy cégnek egyáltalán esélye legyen. Ilyen jellegű kiadással egy-egy kongresszusszervező vállalatnak évenként többször is számolnia kell, ami jelentős összeg. Így ehhez -- miután a kongresszusok szervezésének elnyerése nem csak a cég, de az ország, illetve az adott város érdeke is -- szintén jó lenne valamiféle pályázati lehetőséget biztosítani.
A beutaztatással foglalkozó kis- és középvállalkozások úgy vélik, jövőre a kormány a turisztikára szánt 25 milliárd forintból adhatna számukra a piacra jutáshoz támogatást. A cégek álláspontja szerint a beutaztatás támogatása az MT Rt. feladata, hiszen ez nem csak saját üzleti érdekeiket, hanem egyben Magyarország jobb eladhatóságát is szolgálná. Lázár Ildikó-->