BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Bővülőben az ételutalvány-piac

A munkáltatók által az alkalmazottaknak természetbeni juttatásként adható étkezési utalványok adómentes összeghatára éppen három éve áll a jelenlegi szinten, miközben az élelmiszerek ára emelkedik. Az egyik legnagyobb forgalmazó, a Ticket Restaurant ugyanakkor növelte partnerei számát, és újfajta utalvánnyal is megjelent.

A jelenlegi adószabályok miatt az étkezési utalványok forgalma csak az azokat alkalmazottaik számára vásároló és az elfogadó cégek körének bővítésével növelhető. A meleg ételre beváltható ebédutalvány mint természetbeni juttatás után a munkáltatónak csak akkor nem kell adót és társadalombiztosítási járulékot fizetnie, ha egy alkalmazott havonta nem kap 2200 forintot meghaladó értékű utalványt. A szélesebb körben, így az élelmiszerboltokban is beváltható étkezési utalvány esetében ez a járulékmentes határ 1400 forint. A két összeghatár negyedik éve, 1998 óta van érvényben.
Ezzel -- a háromtagú Étkezési Utalvány Forgalmazói Egyesülés szerint -- Magyarország nemzetközi összehasonlításban igen hátul van, s nemcsak nyugati országok előzik meg, hanem Románia, Csehország, Szlovákia és Lengyelország is.
Az utalványrendszert alkalmazó országok között nálunk a legalacsonyabb az adó- és járulékmentesen adható étkezési utalványok átlagkeresethez viszonyított aránya -- mondta Krátky Attila, a piacvezető Ticket Restaurant kereskedelmi igazgatója, hozzáfűzve: az utalványok 1992 óta elvesztették reálértékük jelentős részét, noha akkor mindkét kategória adómentes értékhatára 800 forint volt.
Az élelmiszerárak az elmúlt kilenc évben mintegy 350 százalékkal nőttek, míg az ebédutalványok adó- és tb-járulékmentes összeghatára csak 175, az étkezési utalványoké pedig 75 százalékkal nőtt.
A francia Accor-csoporthoz tartozó Ticket Restaurant Kft. tavaly kibocsátott utalványainak összértéke az 1999-es 5,7 milliárd forintos forgalommal szemben meghaladta a 7 milliárdot. A forgalom 22 százalékos bővülése szinte kizárólag az ügyfélkör növekedésének köszönhető: a felhasználók száma az elmúlt évben 100 ezerrel emelkedett, s jelenleg 8 ezer cég 450 ezer alkalmazottja használja a társaság utalványait. Miután a Ticket Restaurant étkezési utalványait beváltó üzletek száma több mint ezer bolttal nőtt, a jegyet országszerte 10 ezer helyen lehet beváltani.
A társaság háromféle utalványt bocsát ki: az ebédutalványt (vagy melegétel-utalványt), az étkezési utalványt és a szeptember óta forgalmazott Top Premium ajándékutalványt. Utóbbi jutalomosztásra, premizálásra és ajándékozásra kínál új lehetőséget, ez négy hónap alatt 1 milliárd forintos bevételt hozott a cégnek.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.