A vasútreform célja, hogy a cégen belül a működést, a gazdálkodást illetően is átlátható, tiszta viszonyok alakuljanak ki. A tulajdonos elképzelésével összhangban először az árufuvarozási részleg alakulhat majd önálló társasággá. Ez a tevékenység ugyanis üzleti alapon, nyereségesen működtethető.
Bobál István árufuvarozási szakigazgató érdeklődésünkre elmondta, az idei esztendő úgynevezett felkészülési év lehet, s a szükséges strukturális változások végrehajtását már megkezdték. A teherkocsiparkot, s az azt irányító apparátust, valamint a Záhony Port üzletágat a szakigazgatóság kebelébe integrálják. Ez a folyamat április elejére lezárulhat.
Az igazgató hozzátette, az idei esztendőre még nem készített önálló üzleti tervet a szakigazgatóság. Jövőre azonban ez -- a költségek, bevételek számbavételét követően -- már követelmény lesz. A vállalati mérleg alapján jelenleg az árufuvarozás is veszteséges, de az igazgató szerint ez a keresztfinanszírozásnak köszönhető, s annak, hogy az összköltség az egyes üzletágak között megoszlik. Az önálló társasággá alakulás első lépés lehet a privatizáció felé, s lehetőség nyílhat majd arra, hogy a piaci viszonyokhoz rugalmasan alkalmazkodó árufuvarozásba külső tőkét vonjanak be.
Az elmúlt esztendőben a MÁV 43,4 millió tonna árut szállított. Az idén a tavalyihoz képest volumenben a növekedés megközelítheti a három százalékot, míg bevételben az emelkedés 6-7 százalék lehet, s annak összege elérheti a hatvanmilliárd forintot. Az áruszállítási tarifák meghatározásánál a tulajdonos csak útmutatást ad, a MÁV Rt. lényegében teljes szabaságot élvez, s a piaci viszonyoknak megfelelően alakítják ki az árakat.
A MÁV teherkocsiparkjának felújítására is készül, az FVM-mel és a közlekedési tárcával közösen ötszáz gabonaszállító beszerzését tervezik, illetve csúcsidőben eltolható oldalfalú kocsik tartós bérletéről is szó lehet. A hagyományos tömegáru-fuvarozás mellett egyre nagyobb arányban kaphatnak szerepet a kombinált árufuvarozási formák is. A MÁV ígérete szerint megbízhatóbb lesz az áruvédelem, a pályaudvarokon például figyelőkamerákat szerelnek fel. Néhány hónap múlva a vasúttársaság bekapcsolódik a nemzetközi információs hálózatba, így a fuvaroztatók tudni fogják, hogy az árujuk éppen melyik országban, hol tartózkodik.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.