BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Gyorsíthatnak az ázsiai gyártók

Továbbra is szerepel a General Motors tervei között a Daewoo Motors megvásárlása. Az ügyletet a FIAT SpAval együttműködésben kívánják megvalósítani. Az amerikai autóipar egyébiránt csökkenő számú eladásokkal, gyenge piaci helyzettel küszködik, ami lehetővé teszi a zömében olcsó gépkocsikat kínáló ázsiai autógyártók előretörését. A Kia és a Suzuki is piaci részesedésének és eladásainak növekedését várja az elkövetkező időszaktól.

A General Motors elnöke, Rick Wagoner megerősítette, hogy cége továbbra is érdekelt a csődbe jutott dél-koreai autógyár, a Daewoo Motors megvásárlásában. Hozzátette azonban, hogy az üzlet csakis megfelelő ár esetén köttetik meg. A General Motors tavaly október óta az olasz FIAT SpA-val működik együtt a dél-koreai autógyártó cég átvételében, miután a Ford Motors visszalépett a Daewoo megvásárlását célzó tárgyalásoktól.
Az amerikai autópiac jelentősége, forgalma 2001-ben csökken, még a legnagyobb amerikai autógyártók is piaci részesedésük apadásáról számolnak be. Ezzel szemben az ázsiai cégek közül a Suzuki és a Kia növekvő eladásokra számít, amit elsősorban új járműveik bemutatásának tulajdonítanak.
A dél-koreai Kia Motors amerikai autóeladásainak erőteljes növekedésére számít, a tavalyi 160 ezer eladás az idén várhatóan mintegy 220 ezerre emelkedik. Ez a várakozás többek között a detroiti kiállításon bemutatott ék alakú, Rio fantázianevű kombiautójának köszönhető. A Kia marketingért és eladásokért felelős alelnöke elmondta, hogy az új autó a világ legolcsóbb kombija lesz, még a 13 700 dollárba kerülő Suzuki Esteemnél is alacsonyabb tervezik az árát. A Kia Rio a tervek szerint 2001 júniusában gördül majd le a futószalagról.
A Suzuki is új autóval jelentkezik: a kisméretű XL--7 elnevezésű szabadidő-autót mutatták be a kiállításon. Ez a gépjármű az e kategóriában hagyományosan nagyméretű kocsik előnyét, a tágas belső teret biztosítja anélkül, hogy óriási bálnaként terülne el az utakon. Az XL--7 áprilistól lesz beszerezhető, 20 ezer dollár alatti áron. A Suzuki is eladásainak növekedését várja az új modelltől; a 2000-es 60 ezerről körülbelül 81 500-ra emelkedhetnek a cég amerikai eladásai. Az XL--7-ből ezen a piacon mintegy 30 ezer darabot szándékoznak értékesíteni.
Habár jelenleg még mind a Kia, mind Suzuki jelentéktelen résztvevői az amerikai autópiacnak -- tavaly a Kiának 0,9, a Suzukinak 0,3 százalékos volt a piaci részesedése -, szerepük rendkívül gyors ütemben növekszik, az amerikai autópiac általános gyenge helyzete ellenére is. A Kia USA-beli eladásai 2000-ben 19,3 százalékkal növekedtek, a Suzukié pedig 22 százalékkal. Ezzel szemben az Autodata piackutató cég felmérése alapján a három vezető amerikai autógyártó (Chrysler, Ford Motors és General Motors) piaci részesedése tavaly 65,6 százalékra esett vissza az 1999-es 68,5-ről.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.