BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Hátramenetben a fejlett piacok

Miközben az amerikai autóipar komoly gondokkal küzd, és termeléscsökkentésre kényszerült, a földrész tegnap megnyílt legnagyobb seregszemléjén, a detroiti nemzetközi autószalonon egy Chrysler modellt választottak az év autójának az amerikai újságírók. A piacelemzők által korábban felrajzolt távlatok azonban megvalósulni látszanak: lejtőre került az értékesítés.

A személygépkocsik és kishaszonjárműk világpiacának növekedésének hirtelen lelassulásának leszünk tanúi 2001-ben, s ebben nagy szerepet játszik a legfontosabb, az amerikai piac 4 százalékos csökkenése -- jósolta a Standard & Poor''s DRI elemzője az elmúlt ősszel. A tanácsadó cég szerint Európa jó esetben stagnálni fog 2001-ben, de a nagy ázsiai kereslet ellenére a világpiacon kevesebb mint 1 százalékos növekedés várható e két kategóriában.
A tények azt mutatják, hogy az előrejelzés beválik. A detroiti hármak, a Ford, a General Motors és a Chrysler termeléscsökkentése kihat az egész világ autó- és alkatrészgyártására.
A Ford manapság amerikai üzemeinek egy részében időszakosan szünetelteti a termelést, így a járműkibocsátás az első negyedévben 17 százalékkal lesz kisebb 2000 azonos időszakáénál. Technikai munkaszünetet rendelt el több mint 25 ezer észak-amerikai alkalmazottjának a General Motors is: ezen a héten 29 üzemből nyolc személyautó- és négy haszonjárműgyárban áll le a termelés. A GM adatai szerint eladásai decemberben 18,1 százalékkal zuhantak, és a múlt év végére 1,3 millió eladatlan kocsiból álló készlet halmozódott fel. Ezért az idei első fél évben 14,5 százalékkal mérsékli a termelést, ami mintegy 220 ezer autónak felel meg.
Jürgen Schrempp bizonyos abban, hogy az általa vezetett DaimlerChrysler visszaállítja az amerikai Chrysler nyereségességét, az időpontról azonban nem volt hajlandó nyilatkozni. A Chrysler az előrejelzések szerint 1,25 milliárd dolláros veszteséggel zárja a negyedik negyedévet, miután 512 milliónyival fejezte be a harmadikat. Szakértők nem számítanak arra, hogy a bajba jutott cég már 2001-ben profitot termeljen. Schrempp jelezte, hogy február végére elkészül a Chrysler középtávú gazdasági stratégiája, azt egyelőre még nem tudni, hogy ebben gyárbezárások szerepelnek-e majd. Hasonlóan 2-3 évbe telhet, míg a 34 százalékig a DC érdekeltségéhez tartozó és súlyos veszteségeket halmozó Mitsubishinél is visszaállítják a nyereséges működést.
A négy márkát tömörítő Volkswagen konszern viszont nem panaszkodhat, hiszen amerikai értékesítéseit segíti az erős dollár: a csoport eladásai a tengerentúlon 25 százalékkal bővültek az elmúlt év második felében. A konszern elitmárkája, az Audi az Egyesült Államokban 22 százalékkal tovább növelte eladásait, és először lépte át a 80 ezres értékesítési szintet. Japánban 6 százalékkal, 7 ezerre nőtt az eladott Audik száma. A konszern mindenekelőtt kínai eladásaival elégedett: ott 18 ezer autót adott el, és ebből 17 ezer helyben gyártott A6 modell volt.
Az idei évre mintegy 3 millió személy- és haszonjármű értékesítését tervező Peugeot-Citro?n SA tavaly 2,816 millió autót adott el, és ezzel túlszárnyalta a múlt évre előirányzott 2,7 milliós tervet. Az eladási rekord mögött a Nyugat-Európán kívüli Peugeot-eladások 35 százalékos emelkedése és a Citro?n Xsara Picasso modell népszerűsége áll. A Peugeot-Citro?n-csoport tavaly 13,7 százalékra növelte piaci részesedését Nyugat-Európában.
A Renault 2000-ben 2,3 millió személyautót és haszonjárművet adott el világszerte, 0,5 százalékkal többet, mint 1999-ben. Európában azonban 4 százalékkal kevesebb, 1,828 millió járművet értékesített tavaly: ebből 1,5 millió volt a személyautó, 6 százalékkal kevesebb, mint egy évvel korábban. A vállalat 2010-ben csoportszinten már 4 millió jármű értékesítését tervezi a saját, továbbá a Dacia és a Samsung márkaneve alatt.
Japán gépjárműexportja 2,9 százalékkal csökkent novemberben tavaly novemberhez képest. Ez volt a harmadik egymást követő hónap, amikor éves szinten visszaesett az ország autó-, autóbusz- és tehergépkocsi-kivitele.
A Japán Autógyártók Szövetségének (JAMA) közlése szerint a 11 tagvállalat összesen 371 421 gépjárművet exportált, míg tavaly novemberben 382 523-at. Az export döntő részét kitevő személyautó-kivitel csökkent, ellensúlyozva a teherautó- és autóbuszexport emelkedését.
Az Egyesült Államokba irányuló autókivitel 8,5 százalékkal, az Európába irányuló 21,7 százalékkal csökkent. A szövetség szóvivője szerint az amerikai gazdaság túlfűtöttségének mérséklődése miatt sok fogyasztó kevéssé hajlik gépkocsi vásárlására, a jenhez képest gyenge euró pedig az Európába irányuló gépjárműexport versenyképességét rontotta.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.