BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Ezért vásárolta vissza a kormány: Ferihegy lehet Európa egyik legnagyobb repülőtere – brutális, mennyivel nőhet az utasforgalom

A hétfőn bejelentett beruházás a turizmus fellendülését hozhatja el. A ferihegyi repülőtér forgalmának növekedésével az állam bevételi is nőnek.

A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér fejlesztését hétfőn jelentette be a kormány, mely a tervek szerint 2035-re 40 millióra növeli a légikikötő utaskapacitását, ami jelentősen hozzájárulhat a turizmus bővüléséhez is.

Budapest Airport
repülőtér
reptér
Duplájára nőhet a Liszt Ferenc Nemzetközi repülőtér forgalma, ha elkészül a 3-as terminál / Fotó: Vémi Zoltán

Ezek a fejlesztések lesznek a repülőtéren

A tervek szerint a repülőtér növekedését több fejlesztés is segíti:

  • a korábbi nyomvonal korszerűsítésével megépülhet egy kétszer három sávos közút 2028-ra,
  • 2035-re gyorsvasúti kapcsolatot kapna a légikikötő,
  • és ugyancsak 2035-re megépülhet a ferihegyi 3-as terminál.

A mintegy ezermilliárd forintos beruházás keretében először a 3-as terminál építése kezdődhet el, a tervek szerint jövő márciusban történhet az alapkő letétele, az építkezés pedig mintegy nyolc év alatt készülne el 400 milliárd forintból. A kormány azt szeretné, hogy ezzel egy időben készüljön el a repülőtéri vasút is. Ez szintén mintegy 400 milliárd forintból valósulhat meg, melynek keretében 27 kilométernyi, 160 kilométeres óránkénti sebességű vasúti pálya épül Kőbányától Monorig, ahol az az országos vasúthálózatra csatlakozva a megyei jogú városok is elérhetővé válhatnak – írja az Origo.

Emellett mintegy 200 milliárd forintból a repülőtér közúti megközelíthetőségét is fejlesztenék az Üllői út külső részétől. 

A kétszer három sávos, 12 kilométeres gyorsforgalmi út 2028 végére lehet kész, most a kiviteli tervek véglegesítése zajlik, és a várakozások szerint 2026 első felében az engedély is megérkezhet, amit két évig tartó építkezés követ.

A repülőtér fejlesztése az egész nemzetgazdaságot pörgeti

A fejlesztéseknek jelentős nemzetgazdasági hatása is lehet, hiszen a gyorsforgalmi úttal és a gyorsvasúttal jelentősen csökkenne a menetidő a fővárosból a repülőtérre. A vonaton akár 15-20 perc alatt el lehetne jutni a Nyugati pályaudvarról a repülőtérre. A kormány várakozásai szerint a 3-as terminál és a hozzá kapcsolódó közlekedési fejlesztések eredményeként 

a jelenlegi 20 millió duplájára, 40 millióra nőhet a repülőtéri forgalom.

A gyorsvasút utasainak számánál a fapados légitársaságok eddig is tömegközlekedéssel érkező közönségének jelentős részére számítanak a hatástanulmányok, így akár 60-70 százalék is dönthet a vonat mellett, de ez a szám a későbbiekben tovább nőhet.

Amennyiben a repülőtér utasforgalma a duplájára nő, úgy az árbevétel is magasabb lesz, ami az állami bevételeket is növeli. A hétfői bejelentéskor arról is szó esett, hogy a beruházás jelentősen, 40-50 százalékkal növelheti a turizmust, melynek így a GDP-hez való hozzájárulása is a jelenlegi 15-ről 18 százalékra nőhet.

Az ezermilliárdos gigaberuházás emellett a teljes nemzetgazdaságra is hatással lehet: az építőiparon és a beruházásokon keresztül a GDP-t és a gazdasági növekedést is pozitívan befolyásolhatja.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.