Olajipari szakértők úgy vélik, ez idő szerint Magyarországon képtelenség olyan áron vásárolni vagy importálni 95-ös benzint és gázolajat, hogy az átlagosnál 10 forinttal olcsóbban értékesítve azt -- s az üzemanyag-kereskedelemre vonatkozó valamennyi hatósági előírást betartva --, ne legyen veszteséges a tevékenység. Megbízható forrásból származó információink szerint a Klubpetrol Kft. többségi tulajdonsa, a Hungaronafta Kft. több magyarországi nagykereskedővel, köztük az OMV Hungária Kft.-vel is üzleti kapcsolatban áll. A beszerzési árak azonban túlságosan nagy ingadozást nem mutathatnak, az importüzemanyagok nagyjából azonos áron vagy valamivel drágábban vásárolhatók a Mol Rt. listaárainál.
A töltőállomások létesítésénél telek nélkül átlagosan egymillió dolláros költséggel számolnak az úgynevezett színes társaságok, vagyis a Mol Rt. és a magyar piacon jelen lévő nemzetközi olajcégek. Ugyanakkor a térségben Magyarországon a legkisebb az üzemanyagok kiskereskedelmi árrése, ilyenformán a benzinkutak esetében, megfelelően a nemzetközi gyakorlatnak, az üzemanyag-értékesítésnél gyorsabban megtérülő üzletet jelent a járulékos szolgáltatás, a mosó, a kenőanyag és autófelszerelés, illetve élelmiszerek, dohányáruk forgalmazása.
A Klubpetrol Kft. 10 forintos árengedményének Berényi András ügyvezető igazgató szerint nagyon egyszerű magyarázata van. Az Magyar Autóklub, illetve a Hungaronafta Kft. tulajdonában álló társaság kútjai töredékébe kerülnek a színes olajtársaságok töltőállomásainak. A beruházási költség egy épített kút esetében hozzávetőlegesen tizede annak, vagyis az egymillió dolláros átlagos értéket alapulvéve 30 millió forint táján mozog. Egy konténerkút, amelyben egy 10 ezer literes tartály és egyetlen kútoszlop található, még ennél is olcsóbb, 10-15 millió forintból kijön. Ezek a töltőállomások az alacsony bekerülési költség ellenére megfelelnek minden idevonatkozó előírásnak, másként nem is kapnának működési engedélyt -- érvelt Biróczki András, a Hungaronafta Kft. ügyvezető igazgatója.
Ugyanakkor a Klubpetrol Kft. nonprofit vállalkozás -- folytatta Berényi András --, vagy inkább autósmozgalom, amely a világon először szerveződött meg, hogy hadat üzenjen a magas üzemanyagáraknak. A Klubpetrol-hálózat fejlődésének üteme is az autóstársadalom támogatásától függ. Eddig mintegy 40 ezer klubtagsági igazolványt állítottak ki. Harmadrészt: ezeknek a szerényebb kutaknak az üzemeltetése is lényegesen olcsóbb, mint a színes olajcégek töltőállomásaié, s ez akkor sem változik majd Berényi András szerint, ha -- mint tervezik -- legalább száz kútjuk lesz országszerte.
Az üzlet ráfizetésességét határozottan cáfolta Tóth István, a Magyar Autóklub főtitkárhelyettese, hozzáfűzve, hogy a Klubpetrol Kft. nem foglalkozna a diszkonthálózat elterjesztésével, ha az üzemanyag-értékesítés veszteséges lenne. Az autóklub továbbra is vállalja, hogy a diszkontkutak a Mol kiskereskedelmi áránál literenként minimum 10, ha lehet 15 forinttal olcsóbban adja majd a 95-ös benzint és a gázolajat. Az üzemanyagot ugyanazoknál a nagykereskedelmi cégeknél vásárolják, mint a piac nagy forgalmazói, illetve ott szerzik be, ahol éppen olcsóbban kapják -- mondta Tóth István.
A hálózat létrehozására és üzemeltetésére 300 millió forintos törzstőkével alapított Klubpetrol Kft.-ben a MAK részesedése 25 százalék és egy szavazat, a cég tulajdonosa a Hungaronafta Kft., amelynek több mint hárommillió liter tárolókapacitású tokodi logisztikai bázisáról látják el a diszkontkutakat.
A Magyar Ásványolaj Szövetségnek (MÁSZ) nincs kifogása új piaci szereplők megjelenése ellen, egyetlen elvárásuk van, hogy mindenki azonos feltételekkel versenyezzen, és tartson be minden játékszabályt -- mondta érdeklődésünkre Wilde György, a MÁSZ főtitkára. Mint mondta, a színes olajtársaságok az utóbbi években 2,5 milliárd dollárt fektettek be Magyarországon, és további jelentős fejlesztésekre készülnek. Félő, hogy amennyiben forgalmuk érezhetően csökken, lelassítják beruházási programjaikat. Ha pedig ezek a nagy társaságok lelassítanak -- tette hozzá --, a közepes és kisebb cégek igencsak elgondolkodnak a magyarországi befektetések értelmén. A MÁSZ főtitkára mindehhez hozzátette, a Klubpetrol Kft. kútjainál egyfajta benzint árulnak csak, jóllehet a legszegényebb autósok Trabanttal, Wartburggal járnak, amelyekhez pedig keverék kell, vagy Skodával, Daciával és Ladával, amelyekbe viszont az ólmozott benzinek megszüntetését követően az ólompótló adalékkal ellátott 98-ast tankolják. A Klubpetrol ezzel sem foglalkozik, tehát nem áll, hogy a legszegényebb autósokat támogatja. A MÁSZ-tagok egyébként készek tanulni a MAK érdekeltségébe tartozó üzemanyag-kiskereskedelmi vállalkozástól, ha az összes szabály és törvényi előírás betartasával, 10 forintos árengedménnyel is rentábilisan tud működni. A főtitkár szerint tévedés az, hogy az egyszerű kút gyorsabban megtérül.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.