A Magyar Energia Hivatal (MEH) szakértőinek számításai szerint az új, 2004 végéig érvényes áramár-szabályozási rendszer életbelépésével 10 milliárd forintnyi bevételtől esnek el az áramszolgáltatók, az pedig majd csak az év végén derül ki, hogy nyereségüket mennyivel csökkentette az új rendszer bevezetése.
A MEH szakértői szerint azonban kizárt, hogy a szolgáltatóknak éves szinten 20 milliárd forintos veszteséget okozna a váltás, hiszen a hivatal becslése szerint az áramszolgáltatók az idén 30 milliárd forint körüli eredményre számíthatnak, vagyis 50 milliárdot kellene elvonni a szektorból a 20 milliárdos veszteséghez. A számokat Boros Norbert, a Magyar Áramszolgáltatók Egyesületének (MÁE) főtitkára nem kívánta kommentálni, mert mint mondta, továbbra sem ismerik pontosan a végleges számokat.
Az 1997. január 1-jén életbe lépett, tavaly december 31-ével "nyugdíjazott", az energetikai privatizációhoz szorosan kapcsolódó árszabályozási rendszer Kaderják Péter értékelése szerint teljesítette feladatát. Egyrészt a villamosenergia-árak tükrözték a költségeket, másrészt megfelelő biztonságot adtak a befektetőknek, a főigazgató szavaival; viszonylagosan kiszámítható volt, hogyan alakulnak a cégek eredményei 1997--2001 között.
Mint Kaderják Péter hozzátette, egy ársapka jellegű szabályozási módszerről volt szó, amelynek két végpontja között a szolgáltató társaságok tényleges költségeit figyelmen kívül hagyták.
Az idén január 1-jén életbe lépett új árszabályozási rendszert megelőző költség-felülvizsgálat során az 1999-es adatokat vették alapul. A szakértői csoportok munkáját mindvégig figyelemmel kísérhették az érintett társaságok, ezért Kaderják szerint nem érhette őket váratlanul a MEH javaslata alapján született kormánydöntés.
Az új szabályozási rendszer három lényeges ponton tér el az előzőtől -- közölte a főigazgató. Változott az árban elismert tőkeköltség, illetve az amortizáció aránya, és csökkent a hivatal által indokoltnak tartott hálózati veszteség mértéke is. A korábbi rendszerben évente mintegy 50 milliárd forintot tett ki ez a tétel. Az árszabályozás -- jelentette ki Kaderják Péter -- nem ismerheti el az áramlopást indokolt költségként, viszont minden lehető segítséget meg kell adni a szolgáltatóknak az ilyen visszaélések elleni hatékony fellépés érdekében.
Ezzel kapcsolatosan Boros Norbert érdeklődésünkre úgy nyilatkozott, hogy mindeddig sem a MEH, sem más hatóság nem adott hathatós segítséget az áramtolvajok elleni küzdelmükhöz, sőt az új villamosenergia-törvény tervezete szerint most meglévő eszközeiket is "kicsavarják a kezükből". Az eddigiek alapján -- mondta a MÁE főtitkára -- nem látunk garanciát arra, hogy valóban megváltozik a helyzet.
A budapesti műszaki, valamint a Pécsi Tudományegyetem által, a szolgáltatók bevonásával végzett vizsgálatok szerint a magyarországi villamosenergia-rendszerben 8,5 százalék körül mozog a műszakilag indokolható hálózati veszteség. Ezt, tekintettel a kereskedelmi veszteségre, 10,6 százalékra egészítették ki az új árszabályozási rendszerben. Az uniós országokban átlagos hálózati veszteség mértékét csak több évtizedes és több milliárd dolláros fejlesztések révén lehetne elérni Magyarországon a MEH szakértői szerint. Ezt nem is kérik számon a szolgáltatókon, s ezek a becsült költségek most nem is épültek be az árba. Ugyanakkor a főigazgató megjegyezte, hogy ezúttal is négyéves árszabályozási ciklusról van szó, vagyis a hálózati veszteség csökkentését szolgáló fejlesztések komoly megtérüléssel kecsegtetnek.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.