BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Versenyben az óriásgépek

Az amerikai Boeing néhány éven belül üzembe állítja a 747-400X Stretch típusú óriásgépet, ezt szánja válaszul az Airbus 380 típusra, amely jelentős vásárlói érdeklődést váltott ki a piacon.

A Boeing tervei szerint saját új óriásgépe két évvel hamarabb léphet vonalszolgálatba, mint az Airbus emeletes óriásgépe, amelynek üzembe állítását 2006-ra tervezik. Randolph Baseler, a Boeing alelnöke szerint hosszabb repülésre alkalmas, nagyobb befogadóképességű és jóval gazdaságosabb is lesz, mint az európai versenytárs. A típusnak három változata készül. A legnagyobb a Boeing 747-400X Stretch -- azaz meghosszabbított törzsű változat --, ennek hossza 80,55 méter, szárnyai fesztávolsága 69,77 méter, és az ülések elhelyezésétől függően 504--660 utast tud szállítani, maximálisan 14 450 kilométer távolságra. A konkurens európai típus, az A380 befogadóképessége csak 555 fő -- emlékeztetnek a Boeingnél. A valamivel kisebb, de még nagyobb teljesítményű változat a 747-400X, amelynek hossza 73,47 méter, fesztávolsága 69,77 méter. Legföljebb 442 utast tud szállítani, maximális hatótávolsága azonban eléri a 16 640 kilométert, ez mintegy ezer kilométerrel több, mint az A380-é. Elkészül a 747-400X teherszállító változata is, amelynek maximális felszállósúlya 473 tonna. Különösen gazdaságossá teszi üzemeltetését az önsúly és a hasznos teher kedvező aránya. A Boeing adatai szerint a 747-400X egy mérföld megtett útra és egy utasférőhelyre számítva 3-5 százalékkal olcsóbban üzemeltethető, mint az A380, a teherszállító változat esetében ez a költségelőny eléri a 12 százalékot. Ezenkívül a 747-400X gyorsabb is, mint az Airbus, és 28 százalékkal kevésbé zajos a jelenleg forgalomban lévő típusoknál. A fejlesztési költségek összességükben elérik az 5 milliárd dollárt, a gépek ára még nem ismert. Az új óriásgép-generáció -- akárcsak az Airbus család -- nemzetközi együttműködésben készül. A Nihon Keizai Shimbunt idéző MTI szerint a szárnyakat a Mitsubishi Heavy Industries készíti majd, s a fejlesztési költségek elérik a 400 millió dollárt. A japán Jiji Press hírügynökség azt írja, hogy a programban részt vesz a Kawasaki Heavy Industries és a Fuji Heavy Industries is.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.