Versenyben az óriásgépek
A Boeing tervei szerint saját új óriásgépe két évvel hamarabb léphet vonalszolgálatba, mint az Airbus emeletes óriásgépe, amelynek üzembe állítását 2006-ra tervezik. Randolph Baseler, a Boeing alelnöke szerint hosszabb repülésre alkalmas, nagyobb befogadóképességű és jóval gazdaságosabb is lesz, mint az európai versenytárs. A típusnak három változata készül. A legnagyobb a Boeing 747-400X Stretch -- azaz meghosszabbított törzsű változat --, ennek hossza 80,55 méter, szárnyai fesztávolsága 69,77 méter, és az ülések elhelyezésétől függően 504--660 utast tud szállítani, maximálisan 14 450 kilométer távolságra. A konkurens európai típus, az A380 befogadóképessége csak 555 fő -- emlékeztetnek a Boeingnél. A valamivel kisebb, de még nagyobb teljesítményű változat a 747-400X, amelynek hossza 73,47 méter, fesztávolsága 69,77 méter. Legföljebb 442 utast tud szállítani, maximális hatótávolsága azonban eléri a 16 640 kilométert, ez mintegy ezer kilométerrel több, mint az A380-é. Elkészül a 747-400X teherszállító változata is, amelynek maximális felszállósúlya 473 tonna. Különösen gazdaságossá teszi üzemeltetését az önsúly és a hasznos teher kedvező aránya. A Boeing adatai szerint a 747-400X egy mérföld megtett útra és egy utasférőhelyre számítva 3-5 százalékkal olcsóbban üzemeltethető, mint az A380, a teherszállító változat esetében ez a költségelőny eléri a 12 százalékot. Ezenkívül a 747-400X gyorsabb is, mint az Airbus, és 28 százalékkal kevésbé zajos a jelenleg forgalomban lévő típusoknál. A fejlesztési költségek összességükben elérik az 5 milliárd dollárt, a gépek ára még nem ismert. Az új óriásgép-generáció -- akárcsak az Airbus család -- nemzetközi együttműködésben készül. A Nihon Keizai Shimbunt idéző MTI szerint a szárnyakat a Mitsubishi Heavy Industries készíti majd, s a fejlesztési költségek elérik a 400 millió dollárt. A japán Jiji Press hírügynökség azt írja, hogy a programban részt vesz a Kawasaki Heavy Industries és a Fuji Heavy Industries is.