BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Két változatot készít az ÁPV Rt.

A Malévvel kapcsolatban két előterjesztés készül az ÁPV Rt.-nél -- tudta meg a Világgazdaság Módos Márton ügyvezető igazgatótól. A légitársaság rövid távú finanszírozásával kapcsolatosat napokon belül, míg a Malév jövőjének alternatíváit tartalmazó előterjesztést májusban tervezik benyújtani a kormánynak.

Az ÁPV Rt.-nél január 9-e, azaz az eredménytelenül zárult privatizáció óta dolgoznak a Malév rövid távú finanszírozásának megoldásán -- mondta lapunknak Módos Márton. Mivel a privatizáció jelentős tőkeemeléssel járt volna, elmaradását pótolni kell, hogy a Malév finanszírozható legyen.
A légiközlekedési vállalat várhatóan közel 10 milliárdos veszteséggel zárja a tavalyi esztendőt, és az idei évben sem várható az eredmény lényeges javulása. Az ÁPV Rt. szerint a Malévnek a talpon maradáshoz közel 20 milliárd forintos kormánygaranciára lenne szüksége. A légitársaság rövid távú finanszírozásáról szóló előterjesztést napokon belül benyújtják a kormánynak -- tudtuk meg az ügyvezető igazgatótól. A 20 milliárd mikéntje -- például hitel, vagy tőkeemelés -- a Malév jövőjéről való kormánydöntés függvénye.
A másik előterjesztés a légitársaság jövőjével kapcsolatos, ám ez még kezdeti stádiumban van. Ebben a vagyonkezelő a lehetséges alternatívákat kívánja bemutatni, azok költségvonzatával együtt. Az ÁPV Rt. több változatot vizsgál meg. Így például azt, hogy mennyibe kerül, ha a Malév így marad, ha radikálisan átstrukturálják, illetve egy új légicéget alapítanak. Ez utóbbi esetében szeretnék bemutatni annak időigényét is. A vagyonkezelő a második, Malévval kapcsolatos előterjesztését a légitársaság májusi közgyűlését megelőzően kívánja benyújtani a kabinetnek.
Az ÁPV Rt. -- Malév Rt. vezetésének bevonásával -- kész párbeszédre a légitársaság és leányvállalatainak szakszervezeteivel a cég jövőjéről és a kormány elé tárandó alternatívákról. A vagyonkezelő szerint a Malév gépeit karbantartó leányvállalat ügyét nem lehet az anyacégétől elválasztani, hiszen az Aeroplex bevételeinek nyolcvan százaléka a Malév Rt.-től származik.
Az elmúlt hét eseményei bizonyítják, hogy a Malév működésképtelen a társaság nélkül, de az Aeroplex Kft. mai kapacitásainak szintjén szintúgy működésképtelen lenne a légitársaság nélkül. A vagyonkezelő szerint a két társaság problémái, és így megoldásuk is egymástól elválaszthatatlanok.
Tegnap a Malév 19 járatát üzemeltette -- mondta Kocsi Margit szóvivő lapunk érdeklődésére. A sztrájk utáni első repülőgép 12 óra 55 perckor indult. Mától visszaáll a teljes menetrend, a gépek repülésre foghatóak. Mivel a sztrájk vis maiornak számít, kártérítésre nem került sor.
Az Európai Unióban egyébként hasonló a légitársaságok politikája a munkabeszüntetések esetén. A nemzeti légitársaságoknak adott állami támogatásokat azonban sokkal szigorúbban veszik. Erre a legfrissebb példa tegnap volt, amikor az Európai Bizottság nem engedélyezte a portugál kormány számára, hogy állami segélyt juttasson a nemzeti légitársaságnak.
A TAP-Air Portugal és az SAirGroup között tervezett házasság meghiúsulása miatt a veszteségeit halmozó portugál cég nehéz helyzetbe került. Jorge Coelho munkaügyi miniszter ezért hétfőn Brüsszelben felvetette az állami tulajdonban lévő légitársaság megsegítésének tervét, az unió azonban határozottan ellenzi azt.
Loyola de Palacio EU-biztos emlékeztetett arra, hogy a szabályok szerint egy légitársaság legfeljebb egyszer kaphat állami segítséget, ezt a lehetőséget pedig Portugália 1994-ben már kihasználta. Coelho jelezte, hogy a kormány a svájci fiaskó után más vevőt keres a légitársaságnak, az átszervezési terveket pedig két hónapon belül eljuttatja Brüsszelbe.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.