BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Megbecsültebb a Pick, mint az ország

A Pick szalámi a legmegbecsültebb márka az emberek körében, jelentősen megelőzve a Magyarország "márkanevet". Egyebek közt ez derül ki a 32 ország között hazánkban is elvégzett márkaerő-értékelő (mért) vizsgálatból. A Young and Rubicam (Y&R) reklámügynökség a különféle márkák ismertségét, megbecsülését, sikerét mérte fel. Ez Magyarországon 1057, felerészben hazai márkát érintett.

A 129 termékkategóriába sorolható több mint ezer márkáról tavaly 2000 felnőtt fogyasztót kérdezett ki a Y&R, 1993 után másodjára, így a mostani eredmények az egyes márkák életciklusának, fejlődésének és életképességének alakulásáról is képet adhatnak. A vizsgált márkák körében ezúttal nagyobb volt a helyiek aránya, a korábbinál komolyabb súllyal szerepelt a média, és a szomszédos országok megítélésére is rákérdeztek. Új termékkategóriaként kerültek a vizsgálatba a mobil-, az internetszolgáltatók és a pénzintézetek.
A kutatás az egyediséget, a relevanciát (fontosságot), a megbecsültséget és az ismertséget tekinti a márkaépítés legfontosabb elemeinek; a Y&R szakemberei ezek mindegyikéhez üzletileg érvényesíthető értékeket társítanak.
Az egyes márkákat a piacon lévő hasonló termékektől megkülönböztető egyediség magasabb árrés lehetőségét kínálja a márkatulajdonosnak, míg az egyediségüket elvesztő márkáknál a fogyasztó korábbi értékközpontú megközelítését árérzékenység váltja fel. Ebben a kategóriában nagy számban találunk szűk rétegeknek szóló márkákat (Herendi, Zsolnay), illetve csak látásból ismert luxuscikkeket (ilyen az első helyezett Harley-Davidson, a Ferrari, a Rolls-Royce). De ugyanitt található a széles körben használatos Lego, Milka, Coca-Cola. A Pick egyedisége viszont csak a kilencedik helyre soroltatott.
A relevancia azt mutatja, hogy a márka a fogyasztó szükségleteinek figyelembevételével készült-e, s így illik-e hozzá, segíti a termékek pontos pozicionálását, egyben felár érvényesítését teszi lehetővé. Ennek a listának az éllovasa Magyarország (minden nemzet így rangsorolta hazáját). A Pick a nyolcadik, megelőzve a gyermelyi tésztát, de az élbolyban található a Piros Mogyorós és a Győri keksz is. A márka imázsa, megbecsültsége a minőség és a népszerűség kombinációjából rajzolódik ki. Azon túl, hogy a gyártó meggyőzően kommunikál, a fogyasztó kedvező tapasztalata ugyancsak nélkülözhetetlen a pozitív kép kialakulásához, ahogyan a márkák ismertségét sem lehet puszta médiaköltéssel megteremteni.
Az ismertségi sorban a fogyasztók olykor évtizedes megszokás alapján említettek márkákat (háztartási keksz, Crepto, ötös lottó), és ennek a top 20-nak a tagjai nem feltétlenül a ma is szívesen fogyasztott, megbecsült termékek.
A kutatás egyik legérdekesebb megfigyelése, hogy az 1993-as eredményekkel összevetve javult a hazai márkák megítélése: a most legerősebbnek számító száz márkanév közül 42, az első harmincból pedig 20 itthoni terméket jelöl. A legmegbecsültebb márkanevek húszas toplistáján kiegyensúlyozottan, közel fele-fele arányban szerepelnek külföldi és magyar márkák. Szembetűnő a legerősebbek mezőnyében az élelmiszer-ipari és az élvezeti cikkek magas részesedése, a húszból 13 tartozik ebbe a termékkörbe. Az élelmiszerek dominanciája egyébként más összefüggésben, különösen a fogyasztók számára a legnagyobb fontossággal bíró márkák csoportjában is megmutatkozik, itt a húszból 17 helyet foglalnak el.



Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.