BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Vevőre várnak a kicsik

A Malév sikertelen privatizációjában a tanácsadó ING Barings szerint a nemzetközi légiközlekedés kedvezőtlen pénzügyi helyzete, a globális légiszövetségek átalakulásai, s a megnőtt privatizációs kínálat is közrejátszott. Mintegy 30 légitársaság vár vevőre, ám az eladási kísérletek gyakran csalódást okoztak a kormányoknak.

Tavaly jelentősen átalakult a nemzetközi légiközlekedés az ING Barings elemzése szerint. Kedvezőtlenek voltak a működésüket befolyásoló körülmények: megugrottak az üzemanyagárak, a euró gyengült a dollárral szemben, megjelentek, helyenként "túlsúlyba" kerültek az olcsó jegyekkel működő légitársaságok, s erősödött a nagyobb légi szövetségek versenyelőnye is.
A fentiek valamennyi légitársaságot szövetségi stratégiájának átgondolására kényszerítették. Így -- a Sky Team szövetség kivételével -- a főbb légi közlekedési vállalatokat és szövetségeseiket összevonták, s a társaságok felhagytak az 1990-es évek végét jellemző terjeszkedési politikával.
A British Airways, a Oneworld szövetség európai vezetője indította el a konszolidációs hullámot, bejelentve, hogy miután dugába dőltek a KLM-mel tervezett egyesülési kísérletei, inkább saját háza táját teszi rendbe. Kapacitáscsökkentéssel a magasabb árakra és hozamokra összpontosít, újból a drágább, nagy hozamú forgalmat helyezi előtérbe, igyekszik európai járatait is jövedelmezővé tenni, s ismét elkötelezi magát a Oneworld szövetség erősítése mellett, ahelyett, hogy azt kibővítené. Megválik veszteségtermelő, olcsó jegyekkel dolgozó Go nevű légicégétől is.
A Wing szövetség európai képviselője, a KLM is megszakította tárgyalásait az Alitaliával és a BA-val, de még nem döntött, hogyan maradjon életben megfelelő nagyságú belpiac nélkül. Miközben a holland cég és az amerikai North West kapcsolata erős, a Wings szövetség stratégiája nem világos.
A Star Alliance, amelyet Európában a Lufthansa vezet, befejezte szövetsége kiépítését, s most a Lufthansán belüli, valamint a szövetség tagjai együttműködésének maximalizálására és a további konszolidációra összpontosít.
A Qualifyer Group az európai légitársaságokkal építi ki hálózatát. Ám e szövetség vezetője, a Swissair tulajdonosai inkább azt szeretnék, ha a társaság javítaná főként belgiumi és franciaországi befektetési portfóliója teljesítményét. Bár a cég továbbra is világszerte számos nemzeti légitársaságban szerez kisebbségi részesedést, érdeklődési területe szűkült.
A tavaly az Air France vezetésével alakult SkyTeam szövetség Európában az egyedüli, amely nem tett le hálózata további bővítéséről. Igaz, ez rendkívül ellenőrzött módon történik s egyelőre tőkerészesedést nem is vállal. Közép-Európában a CSA cseh légitársaság csatlakozott hozzá, kizárólagosságot adva számára a régióban.
Az ING Baring szerint a szűkösebb pénzügyi feltételekkel és a részvényeseknek a magasabb hozamok iránti keményebb fellépésével kombinálva óvatosabb stratégiára kényszerítette a cégeket, és jelentősen csökkentette a befektetések iránti hajlandóságukat is. Így a kisebb légitársaságok iránti kereslet átmenetileg csökkent. Viszont mintegy 30-ra nőtt azon légi társaságok kínálata, amelyek privatizálásra várnak. Európában a Malévon kívül a listán a Tarom, a LOT, a Balkan Airlines, az Olympic, a cseh, az Alitalia, az Ibéria és más (Turkish Airlines, Aer Lingus) szerepelt a listán. A kínálat jócskán meghaladta az érdeklődést, az eladási kísérletek gyakran csalódást okoztak az érintett kormányoknak. A Tarom például semmilyen érdeklődőt nem vonzott.
Az Air France hosszú átmeneti időszakban állapodott meg a cseh légitársasággal, mielőtt részesedést vásárolna benne, de nem jutott egyezségre az Olympic és British Airways sem. A térségben az egyedüli jelentősebb légiprivatizáció a LOT részleges eladása volt, amelynek során a Swissair 37 százalék részesedést szerzett.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.