Vevőre várnak a kicsik
Tavaly jelentősen átalakult a nemzetközi légiközlekedés az ING Barings elemzése szerint. Kedvezőtlenek voltak a működésüket befolyásoló körülmények: megugrottak az üzemanyagárak, a euró gyengült a dollárral szemben, megjelentek, helyenként "túlsúlyba" kerültek az olcsó jegyekkel működő légitársaságok, s erősödött a nagyobb légi szövetségek versenyelőnye is.
A fentiek valamennyi légitársaságot szövetségi stratégiájának átgondolására kényszerítették. Így -- a Sky Team szövetség kivételével -- a főbb légi közlekedési vállalatokat és szövetségeseiket összevonták, s a társaságok felhagytak az 1990-es évek végét jellemző terjeszkedési politikával.
A British Airways, a Oneworld szövetség európai vezetője indította el a konszolidációs hullámot, bejelentve, hogy miután dugába dőltek a KLM-mel tervezett egyesülési kísérletei, inkább saját háza táját teszi rendbe. Kapacitáscsökkentéssel a magasabb árakra és hozamokra összpontosít, újból a drágább, nagy hozamú forgalmat helyezi előtérbe, igyekszik európai járatait is jövedelmezővé tenni, s ismét elkötelezi magát a Oneworld szövetség erősítése mellett, ahelyett, hogy azt kibővítené. Megválik veszteségtermelő, olcsó jegyekkel dolgozó Go nevű légicégétől is.
A Wing szövetség európai képviselője, a KLM is megszakította tárgyalásait az Alitaliával és a BA-val, de még nem döntött, hogyan maradjon életben megfelelő nagyságú belpiac nélkül. Miközben a holland cég és az amerikai North West kapcsolata erős, a Wings szövetség stratégiája nem világos.
A Star Alliance, amelyet Európában a Lufthansa vezet, befejezte szövetsége kiépítését, s most a Lufthansán belüli, valamint a szövetség tagjai együttműködésének maximalizálására és a további konszolidációra összpontosít.
A Qualifyer Group az európai légitársaságokkal építi ki hálózatát. Ám e szövetség vezetője, a Swissair tulajdonosai inkább azt szeretnék, ha a társaság javítaná főként belgiumi és franciaországi befektetési portfóliója teljesítményét. Bár a cég továbbra is világszerte számos nemzeti légitársaságban szerez kisebbségi részesedést, érdeklődési területe szűkült.
A tavaly az Air France vezetésével alakult SkyTeam szövetség Európában az egyedüli, amely nem tett le hálózata további bővítéséről. Igaz, ez rendkívül ellenőrzött módon történik s egyelőre tőkerészesedést nem is vállal. Közép-Európában a CSA cseh légitársaság csatlakozott hozzá, kizárólagosságot adva számára a régióban.
Az ING Baring szerint a szűkösebb pénzügyi feltételekkel és a részvényeseknek a magasabb hozamok iránti keményebb fellépésével kombinálva óvatosabb stratégiára kényszerítette a cégeket, és jelentősen csökkentette a befektetések iránti hajlandóságukat is. Így a kisebb légitársaságok iránti kereslet átmenetileg csökkent. Viszont mintegy 30-ra nőtt azon légi társaságok kínálata, amelyek privatizálásra várnak. Európában a Malévon kívül a listán a Tarom, a LOT, a Balkan Airlines, az Olympic, a cseh, az Alitalia, az Ibéria és más (Turkish Airlines, Aer Lingus) szerepelt a listán. A kínálat jócskán meghaladta az érdeklődést, az eladási kísérletek gyakran csalódást okoztak az érintett kormányoknak. A Tarom például semmilyen érdeklődőt nem vonzott.
Az Air France hosszú átmeneti időszakban állapodott meg a cseh légitársasággal, mielőtt részesedést vásárolna benne, de nem jutott egyezségre az Olympic és British Airways sem. A térségben az egyedüli jelentősebb légiprivatizáció a LOT részleges eladása volt, amelynek során a Swissair 37 százalék részesedést szerzett.

