BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A legnagyobb "költők"

A Mediagnózis listaáron végzett számítása szerint a magyar hirdetési piac összes forgalma tavaly 219 milliárd forint volt, több mint 40 százalékkal magasabb a megelőző évi 156 milliárdnál. Ezen belül a napilapok piaca 32,6, a rádióké 12, a plakátoké 16,2, a moziké pedig 1 milliárdot képviselt. A televíziókban sugárzott reklámok listaáron számolt értéke 2000-ben 125 milliárd forintot tett ki, ezt a médiumot értékben számítva a teljes hirdetési piac felénél is nagyobb arányban, mintegy 57 százalékban vették igénybe a hirdetők.

Az első tíz legnagyobb hirdető között kettő kivételével ugyanazok a cégek vannak jelen, mint 1999-ben. Új szereplőként jelent meg az 1999-es tizenkettedik helyét tavaly a kilencedikre cserélő Borsodi Sörgyár Rt., amely hirdetéseinek listaáron számított értékét 1,6 milliárdról 2,7 milliárd forintra, közel 70 százalékkal emelte meg az elmúlt esztendőben. A reklámozásra az előző évivel közel azonos súlyt helyező Matáv ugyanakkor 1999-es kilencedik helyéről tavaly a tizennyolcadikra csúszott. A Matáv volt egyébként az 1999-es költési erősorrendben az első tíz helyen szereplő cég közül az egyetlen, amely 2000-ben nem növelte, csupán szinten tartotta hirdetési aktivitásának értékét. Változatlanul tartja vezető pozícióját az Unilever, amelynek megőrzéséhez a cégnek 2000 folyamán 9,1 milliárd forint értékű hirdetési felületet, illetve időt kellett elfoglalnia a hazai médiában. Ez az 1999-es 6,2 milliárdhoz képest 46 százalékos növekedést jelent. Ennél kisebb arányú ráfordítás tavaly egyébként mások számára sem bizonyult elégségesnek korábbi helyezéseik megőrzéséhez, sőt akadtak, amelyeknek még ennyi is kevés volt: 2000-ben hirdetései értékének 21 százalékos növelésével 1999-es második helyéről a harmadikra lépett vissza a Procter and Gamble, 35 százalékos növeléssel harmadikról a negyedikre a Pannon GSM, 71 százalékossal hetedikről a nyolcadikra a Coca-Cola Magyarország, 19 százalékossal pedig nyolcadikról a tizedikre a Master Foods Hungary. Ugyanakkor 1999-hez képest tavaly a tizedik helyről a hetedikre lépett előre a L''Oreal, igaz, ehhez közel 89 százalékkal kellett megnövelnie a cég termékeinek népszerűsítésére fordított időt és felületet. Arányaiban közel ugyanennyivel, 88 százalékkal nagyobb értékű Westel 900-, viszont csak 56 százalékkal több Nestlé-hirdetést láthattak, hallhattak a fogyasztók 2000-ben. Ez a nagyarányú növekedés mindkét cég számára éppen csak tavalyi helyezésük megőrzéséhez volt elegendő. A korábbihoz képest sokkal intenzívebb, listaár szerint 106 százalékkal megnövelt hirdetési aktivitásával viszont mindjárt kettőt is léphetett előre a Henkel, amely így 1999-ben a negyedik, 2000-ben azonban már a második lehetett a magyar hirdetési piac legnagyobb "költőinek" sorában.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.