BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Átrajzolódott Magyarország ipari térképe: keleten emelkednek fel az új pólusok

A 2010–2025 közötti időszak a magyar gazdaságtörténet egyik legsikeresebb periódusának tekinthető. A beruházások vonatkozásában a nyugat–kelet különbségek mérséklődtek, a hagyományos autógyártást háttérbe szorította az elektromosautó-ipar, és új termelési pólusok emelkedtek fel Kelet- és Dél-Magyarországon.

2010 után Magyarországon jelentős átalakulás ment végbe a külföldi működő tőke és a hazai beruházások térbeli szerkezetében. A nyugat-magyarországi autóipari központok – Győr, Esztergom, Székesfehérvár – logisztikai előnyei és ipari hagyományai továbbra is meghatározók maradtak. Ám a kormány foglalkoztatáspolitikája és keleti nyitás stratégiája, illetve az infrastruktúra-fejlesztések a 2010-es évtized derekára fokozatosan előkészítették a terepet a keleti országrész felzárkózásához.

Beruházások FILE PHOTO: A worker attaches a part to a Mercedes-Maybach car on a production line of "Factory 56" in Sindelfingen(autó, munkás, kocsi, autók, autógyár, gdp, gyár, gyári munkás, mercedes gyár)
A hagyományos német gyártók mellett a kínai beruházások is látványosan felértékelődtek. / Fotó: Wolfgang Rattay / Reuters

Fokozatosan a keleti országrész is a beruházások célpontjává válik

2015-től új befektetési hullám indult: a német autógyártók mellett egyre hangsúlyosabb szerepet kaptak a dél-koreai és kínai vállalatok. Az elektromosautó-gyártás előretörése alapjaiban alakította át az ipar szerkezetét. Az Audi Győrben, a Mercedes Kecskeméten, a BMW Debrecenben tért át kizárólag az elektromos autók gyártására, miközben megjelentek az első nagy akkumulátorgyárak is – a Samsung SDI, az SK On és később a kínai CATL óriásvállalatai. Debrecen mellett Szeged és Miskolc is fokozatosan a multinacionális vállalatok beruházási célpontjává vált, s ezzel az évtized végére új ipari pólusok emelkedtek fel az ország keleti és déli részén is.

A 2020-as évek elejére a kínai befektetések látványosan felértékelődtek: a CATL Debrecenben, a BYD Szegeden kezdett európai bázis építésébe. A fönt vázolt folyamatok eredményeként mérséklődtek a különbségek az ország keleti és nyugati fele között. 2023-ban például Hajdú-Bihar vármegye megelőzte Fejért az egy főre jutó beruházások értékében.

Ez az időszak a magyar gazdaságtörténet egyik legsikeresebb befektetési periódusaként értékelhető: 

  • nemcsak mennyiségi növekedést hozott, 
  • hanem minőségi szerkezetváltást is, amely tartósan átformálta az ország beruházási térképét, illetve
  • kiegyenlítettebbé tette az ipari egységek eloszlását az országban.

    A teljes cikket ide kattintva olvashatja el.

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.