A cellulózgyártással nem foglalkozó papírgyárak számára rendkívül kritikus feltételeket hozott magával a 2000. év. Az alapanyag két éve folyamatosan drágul, amit a végtermék árának emelésével egyszerűen nem lehet ellensúlyozni. Kardos György, a Neusiedler-Szolnok Papírgyár Rt. felügyelőbizottságának elnökhelyettese arról tájékoztatta a Világgazdaságot: tavaly az alap- és segédanyagok drágulása, párosulva az energia árának növekedésével, a társaság tervezett profitjának döntő részét elvitte.
A cellulózárak folyamatos emelkedését a tavalyi ötszöri, összesen mintegy 30 százalékos papíráremeléssel sem sikerült kompenzálni. Így az előző évi 1,2 milliárd forintos eredmény után 2000-ben a társaságnak 260 millió forintos adózott nyereséggel kellett megelégednie.
A Neusiedler egyike a legnagyobb osztrák befektetőknek Magyarországon. A cég 1995 óta mintegy 600 millió schilling beruházást hajtott végre, s egyik fő erőssége a famentes irodai papír. Szolnok és Dunaújváros évi kapacitása 200 ezer tonna. A vállalat saját adatai szerint termékcsoportjában 55-60 százalékos részaránnyal piacvezető Magyarországon. Az osztrák, holland és izraeli gyártóbázissal is rendelkező nemzetközi csoportban a magyarok súlya -- a mennyiségre, a költségekre és a megtérülésre tekintettel -- 40 százalékos. Magyar gyárainak a famentes irodai papír a specialitása. Két fő vezértermékük: a másolópapír, illetve az ofszet nyomó-, számítógépes, füzet-, boríték- és pénztárgéppapír. Kizárólag környezetbarát alapanyagokat (és persze technológiát) használnak -- mondta a Kardos György.
Mivel a gyárak kapacitása kétszerese a magyar piacénak, termékeik 70 százaléka külföldön kel el.
A Neusiedler az idén csaknem 200 ezer tonna papírt tervez értékesíteni, 76 százalékban exportpiacokon. Miután a csoport tagja lett a korábban versenytárs, de tavaly megvásárolt szlovák SCP Ruzomberok, lehetőség nyílik a piaci szinergiák eredményes kihasználására. Az idei fő cél a társaság némileg meggyengült jövedelmezőségének a visszaállítása a költségek ésszerűsítésével, jövedelmezőbb termékösszetétel meghatározásával, a termelés növelésével. Az idén kilencmillió eurót fordít a cég fejlesztésekre.