Ferihegy legkésőbb három-négy év múlva eléri kapacitásának határát (5,5 millió fő évente), s emiatt sürgető lenne, ha még ebben a kormányzati ciklusban eldőlne, hogy milyen konstrukcióban bővítik a légikikötőt. "Ha továbbra is évi 9-10 százalékkal növekszik a forgalom, három-négy év múlva üzembe kellene helyezni a C terminált, s egy szolgáltató- és ipari parki háttérre is szükség lenne -- mondta lapunknak Péterffy Gábor, az LRI szóvivője. Tavaly a ferihegyi két utasterminálon összesen 4,7 millió utast fogadtak. Változatlan ütemű növekedést feltételezve a harmadik csarnok megépülése után még körülbelül tíz évig kezelni lehetne a forgalmat, legalábbis a közeli, térségi repülőtereket figyelembe véve.
Szakértők szerint akkor is késésben lennénk, ha most azonnal elkezdenénk az építkezést. A budapesti bővítésben több multinacionális vállalat is érdekelt lehet, de leginkább az a kanadai befektetői csoport, amely a B terminál építésében vezető szerepet játszott. Egy másik, részben kanadai csoport (a TrizecHahn vezetésével) viszont közvetve hozzájárul a reptér felértékelődéséhez, ugyanis a reptéri gyorsvasút építéséről tárgyal.
Athénban közben gőzerővel dolgoznak az új nemzetközi repülőtér beruházáson, a hivatalos átadást március 28-ra tervezik. A német Hochtief által vezetett konzorcium 51 hónap alatt építette fel a mintegy kétmilliárd euró értékű légikikötőt. A beruházás a 2004-es olimpiát megelőző hatalmas infrastrukturális és idegenforgalmi fejlesztések része, és már négy éve megkapta a kormányzati zöld lámpát.
A moszkvai seremetyjevói repülőtér harmadik terminálja, az S3 2003-ra készül el, 250-300 millió dollár költsége 6-8 éven belül térül meg. Az új terminál az Aeroflot, a repülőtér és az irányító társaság közös tulajdona lesz. Az utóbbi kiválasztására még tart a tender. A beruházási költség 10-30 százalékát az Aeroflot viseli, a többit a leendő irányító társaság -- írja az Izvesztyija.
A bővítést a repülőtér túlterheltsége mellett az is indokolja, hogy az Aeroflot csatlakozni kíván a SkyTeam légiszövetséghez. A 2010 és 2013 közötti időszakra további bővítés van kilátásban, akkorra már szükség lesz egy harmadik kifutópályára, hogy elláthassák a várhatóan megkétszereződő mostani, csaknem tízmillió fős forgalmat.
A SkyTeam egyébként előrébb jár Közép-Európában, méghozzá a májustól hivatalosan is a szövetség tagjává váló CSA légitársaság révén. A cégnek helyet adó prágai repülőtér ugyanis beépül a szövetség világhálózatába. A prágai légikikötő harmadik utasterminálját nemrégiben korszerűsítették. Feltehetőleg ez a hármas komplexum lehet az igazi vetélytársa a bécsi repülőtérnek, amely tavaly 11,2 millió utast fogadott.
A litván főváros, Vilnius a balti kistérség központja szeretne lenni, s ehhez egyelőre csak német segítséget vett igénybe, a Lufthansa személyében. Ez részben a nemzetközi repülőtér korszerűsítésére, részben pedig egy volt szovjet katonai repülőtér (Siauliai, a fővárostól 220 kilométerre északkeletre) átalakítására vonatkozik. A Lufthansa vezette német befektetői csoport egymilliárd márkát szeretne költeni az utóbbi objektumra, hogy ott a balti térség legnagyobb teherátrakó központját alakítsák ki. Ennek fejében 99 évre szóló bérleti jogot szeretne kiharcolni.
Bulgáriában az év elején írták ki az idén hatvanéves szófiai légikikötő korszerűsítésére vonatkozó két nemzetközi pályázatot. Az elképzelések szerint megnagyobbítják a fogadóépületet és egy új kifutópályát építenek, mindez 210 millió euróba kerülne. Az új kifutópálya már minden típusú repülőgép le- és felszállását lehetővé teszi, még ködös időben is. Szófia 1999-ben 1,2 millió utast fogadott, a felújítás után 2,5 millió fő érkezhet. Maga az építkezés még az ősszel elkezdődhet, az átadást 2003 tavaszára tervezik. A kormányzat 40 millió eurós kölcsönt kap a Kuvaiti Arab Fejlesztési Alaptól, 60 millió eurós hitelt az Európai Fejlesztési Banktól és 50 millió eurós kölcsönt az EU ISPA-alapjától.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.