A Miskolci Városi Közlekedési Rt. az elmúlt három év alatt 40 új autóbuszt szerzett be és 16-ot újított fel. A járműállomány megmaradt részének (93 csuklós és 56 szóló autóbusz) azonban 12 és fél év az átlagéletkora, átlagkilométer-telítettsége pedig 822 ezer kilométer. Ezek közül a felállított üzemképességi határt (900 ezer kilométer) tavaly összesen 29 busz lépte át, idén pedig újabb 28 busz fogja.
Mindenképpen szükséges tehát a járműpark rekonstrukciója, ám a cég jelentős forráshiánnyal küzd. A forráshiány feloldása koncepcióváltással valósítható meg. E szerint az MVK Rt. idén egy ütemben 68 autóbuszt szerez be, melynek forrásigényét (2,6 milliárd forint) bankhitelből vagy járműszállítói hitelből biztosítja.
A hitel futamideje hat év. A pénzt az MVK Rt. venné fel az önkormányzat garanciája mellett. A tőketörlesztési igény ebben a konstrukcióban évi 383 millió forint: ebből 150 millió forintot az önkormányzat vállal, a maradék 233 milliót az MVK fizeti ki. A kamat az MVK-t terheli, amit elsősorban a karbantartási költségek és más tevékenységek költségeinek csökkentésével gazdálkodhat ki.
A beruházásból fakadó többletteher a szakértők szerint enyhíthető ugyan a forgalomból kivont autóbuszok értékesítésével, ám a karbantartási rendszer teljes átállásáig fel kell készülni a veszteséges gazdálkodásra. Ez a veszteség azonban az amortizációs többletből pénzügyileg finanszírozható lesz. A kamatterhek és a karbantartási költségek csökkenése ugyanakkor a következő években már biztosítja a gazdálkodási egyensúly fokozatos helyreállítását.
A járműrekonstrukció befejezésére egyébként még egy másik rekonstrukciós ütemre is szükség van. Ezt a projektet (újabb 69 autóbusz beszerzése) 2003--2004-ben lehetne lebonyolítani, hiszen a karbantartási költségek így minimalizálhatók a legjobban.