A Kövim szakemberei ezekben a hetekben készítik a MÁV-val kapcsolatos kormány-előterjesztést. Lapunk információja szerint a kabinetnek foglalkoznia kell a vasúttársaság működéséhez szükséges hitelfelvétel állami garanciavállalásával, valamint az ISPA-támogatás felhasználásához szükséges hazai forrás biztosításával. A MÁV Rt. 1993--1999 között felvett hitelei közel százmilliárd forintra rúgnak, s a kelet-közép-európai régió országaiban mindenhol gond a vasutak adósságállományának kezelése, esetleges állami szanálása. Mint ismeretes, az ISPA-pénzből megvalósuló beruházások felét Brüsszel adja, a másik felét hazai forrásból ---- a büdzsé, illetve hitelfelvétel segítségével -- kell előteremteni. ISPA-forrásból mintegy 70 milliárd forint értékben négy vasútvonalat -- Bp.--Szolnok, Bp.--Szob, Bp.--Hegyeshalom, Zalalövő--Boba között -- újít fel a MÁV.
A következő egy-két évben a MÁV-nál nem válik külön a pálya- és kereskedővasút. Az idén csupán a számviteli szétválás történik meg, s külön-külön készítendő mérlegek alapján születik majd meg a MÁV konszolidált mérlege. A számviteli különválás hozzájárulhat ahhoz, hogy a vasúttársaság gazdálkodásáról egy tisztább kép alakuljon ki. Információink szerint a pályavasút-társaság megalapításához 180-200 milliárd forint tőkére, azon belül 60 milliárd készpénzre lett volna szükség, s ennek biztosításához a PM nem járult hozzá. Az európai országokban a vasúttársaságok átalakítására egyébként nem alakult ki egy egységes modell (lásd keretes írásunkat). A tervek szerint először jövőre az áruszállítási, majd azt követően a személyszállítási részleg alakulhat önálló társasággá. A MÁV számításai szerint az áruszállítással foglalkozó társaság nyereségesen működtethető, bár vannak olyan minisztériumi vélemények, melyek ezt nem támasztják alá.
A Kövim szakemberei az 1993-as vasúti törvény módosításán is dolgoznak, s a tervezet várhatóan az év második felében kerül a parlament elé. A leglényegesebb módosítás az, hogy a törvény lehetőséget ad majd arra, hogy a MÁV-on kívül más is üzemeltessen vasútvonalat. Az előzetes információk szerint az önkormányzatok nemigen "harcolnak", hogy vasútvonalat privatizáljanak. Az előzetes információk szerint egyelőre csak a bugaci, illetve fenyvesi kisvasút magánosítására van igény.
A vasúttársaság múlt évre tervezett vesztesége 30 milliárd forint volt, de a hiány ennél kevesebb, 22,2 milliárd lett. Az idei évre a tervezett veszteség 33,4 milliárd.