BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Lehetőség lesz a privatizációra

Várhatóan még e hónapban foglalkozik a kormány a MÁV Rt. idei működtetéséhez szükséges hitelfelvétel állami garanciavállalásával, illetve az ISPA-támogatásból megvalósítandó fejlesztések hazai forrásának biztosításával. Az már bizonyos, hogy a következő egy-két évben nem választják külön a pálya- és kereskedővasutat. Az Az idén módosítják a vasúti törvényt, ami lehetővé teszi, hogy a MÁV-on kívül más is üzemeltethessen vasútvonalat.

A Kövim szakemberei ezekben a hetekben készítik a MÁV-val kapcsolatos kormány-előterjesztést. Lapunk információja szerint a kabinetnek foglalkoznia kell a vasúttársaság működéséhez szükséges hitelfelvétel állami garanciavállalásával, valamint az ISPA-támogatás felhasználásához szükséges hazai forrás biztosításával. A MÁV Rt. 1993--1999 között felvett hitelei közel százmilliárd forintra rúgnak, s a kelet-közép-európai régió országaiban mindenhol gond a vasutak adósságállományának kezelése, esetleges állami szanálása. Mint ismeretes, az ISPA-pénzből megvalósuló beruházások felét Brüsszel adja, a másik felét hazai forrásból ---- a büdzsé, illetve hitelfelvétel segítségével -- kell előteremteni. ISPA-forrásból mintegy 70 milliárd forint értékben négy vasútvonalat -- Bp.--Szolnok, Bp.--Szob, Bp.--Hegyeshalom, Zalalövő--Boba között -- újít fel a MÁV.
A következő egy-két évben a MÁV-nál nem válik külön a pálya- és kereskedővasút. Az idén csupán a számviteli szétválás történik meg, s külön-külön készítendő mérlegek alapján születik majd meg a MÁV konszolidált mérlege. A számviteli különválás hozzájárulhat ahhoz, hogy a vasúttársaság gazdálkodásáról egy tisztább kép alakuljon ki. Információink szerint a pályavasút-társaság megalapításához 180-200 milliárd forint tőkére, azon belül 60 milliárd készpénzre lett volna szükség, s ennek biztosításához a PM nem járult hozzá. Az európai országokban a vasúttársaságok átalakítására egyébként nem alakult ki egy egységes modell (lásd keretes írásunkat). A tervek szerint először jövőre az áruszállítási, majd azt követően a személyszállítási részleg alakulhat önálló társasággá. A MÁV számításai szerint az áruszállítással foglalkozó társaság nyereségesen működtethető, bár vannak olyan minisztériumi vélemények, melyek ezt nem támasztják alá.
A Kövim szakemberei az 1993-as vasúti törvény módosításán is dolgoznak, s a tervezet várhatóan az év második felében kerül a parlament elé. A leglényegesebb módosítás az, hogy a törvény lehetőséget ad majd arra, hogy a MÁV-on kívül más is üzemeltessen vasútvonalat. Az előzetes információk szerint az önkormányzatok nemigen "harcolnak", hogy vasútvonalat privatizáljanak. Az előzetes információk szerint egyelőre csak a bugaci, illetve fenyvesi kisvasút magánosítására van igény.
A vasúttársaság múlt évre tervezett vesztesége 30 milliárd forint volt, de a hiány ennél kevesebb, 22,2 milliárd lett. Az idei évre a tervezett veszteség 33,4 milliárd.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.