BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Magyarországon megtorpant a UPC terjeszkedése

A tavalyi kábelhiány után az idén a fővárosi közgyűlés határozata nehezíti a UPC hálózatának szélesítését. A kártérítés címén beszedni kívánt összegek a közhasznúnak minősülő kábeltelepítés költségét kétszeresére emelnék. Miközben szerte Európában terjeszkedik, a UPC ez évben Magyarországon nem számol növekedéssel -- nyilatkozta a Világgazdaságnak Hagymási András kommunikációs igazgató.

Miközben Európa sok államában folyamatosan fejleszt, Magyarországon megtorpanásra kényszerült a UPC. A nálunk a televíziós műsortovábbítás mellett internethozzáférést, a távközlés küszöbönálló liberalizálását követően pedig majd telefonszolgáltatást is nyújtó holland társaságnak hazánkban jelenleg mintegy 586 ezer előfizetője van, számuk lényeges gyarapodása azonban a közeljövőben nem várható.
Mint azt a Világgazdaságnak Hagymási András, a UPC Magyarország szóvivője elmondta, a cég itteni terjeszkedésének tavaly a hirtelen megnövekedett igény miatt világszerte keresetté vált kábelek hiánya szabott gátat. Annak ellenére, hogy ezt a gondot ez év elejére nagyobbrészt sikerült megoldani, az idén sem tudnak lényeges növekedést tervezni, sőt a 2000 folyamán már kiépített hálózat egy részét sem tudják bekapcsolni a szolgáltatásba.
Budapesten a kábelfektetési munkálatok tavaly év végén született új fővárosi szabályozása hátráltatja a UPC terjeszkedését. A fővárosi közgyűlés novemberben kelt rendelete szerint a közterületen távközlési vezetéket fektetőknek kártalanítást kell fizetniük az önkormányzatnak.
Horváth Sándor, az önkormányzat közterületi alosztályvezetője szerint a főváros ezt az igényét a távközlési törvényre alapozza. A díj mértékét három kategóriában állapították meg, folyóméterenként és köbdeciméterenként a kiemelt területeken 9600, a minősítetteken 6400, egyéb területeken pedig 4800 forintot kérnek. Hagymási szerint ez a többletkiadás önmagában kétszeresére emeli a kábelfektetés költségét, ehhez járulnak még a kerületi önkormányzatok egyedi igényei, amelyek a felbontott útszakaszok helyreállításával kapcsolatos, a szóvivő szerint esetenként túlzó minőségi elvárásaikkal növelnék a UPC ráfordítását.
Hagymási hozzáfűzte: miközben a kábelfektetés utáni helyreállítást természetesnek tartják, és el is végzik, a UPC Magyarország nem szándékozik, de nem is tudna a hivatalok által is közcélúnak elismert tévékábelek fektetése kapcsán további költséget magára vállalni. Más kábelszolgáltatókkal egyetemben azt pedig különösen sérelmesnek tartják, hogy egy az adott lakókörzet infrastruktúráját gyarapító és az ott élőket a több szolgáltató közötti választás piaci helyzetébe hozó, fejlesztő beruházás elvégzéséért történetesen kártérítés címén fizessenek.
Hagymási szerint a kártérítés jogcímként a polgári törvénykönyv szerint sem állja meg a helyét, éppen ezért az alternatív távközlési szolgáltatók -- így a főváros mintegy 650 ezer háztartása közül 200 ezerben már elérhető UPC mellett a Novacom, a Pantel és a GTS Magyarország -- a fővárosi közgyűlés határozatával kapcsolatban az Alkotmánybírósághoz fordultak.
A holland anyavállalat elsősorban intenzív piaci terjeszkedése jóvoltából tavaly, egyébként rekordnak számító mértékben, több mint kétszeresére, a megelőző évi 448 millióhoz képest 1,001 milliárd euróra növelte árbevételét. Figyelemre méltó a fő profilt jelentő kábelszolgáltatáson túli, a cég beszámolójában újnak nevezett, elsősorban az internet-hozzáférést és telefonszolgáltatást jelentő területek árbevételének 335 százalékos növekedése.
Ezzel párhuzamosan emelkedtek a társaság veszteségei is: a Reuters jelentése szerint a UPC kamatszolgálat és amortizáció előtti működési vesztesége az 1999-es 119,8 millióval szemben tavaly 363 millió eurót tett ki, nettó vesztesége pedig 1,989 milliárd volt, ami megfelel az elemzők várakozásának. A UPC a cég növekedése szempontjából kiemelkedően eredményesnek ítéli tavalyi évét, amelynek végére a társaság különböző szolgáltatásait igénybe vevők, azaz a cég saját mértékegységében kifejezve az "árbevétel-fokozó egységek" száma a tavalyihoz képest 42,2 százalékkal, összesen 8,4 millióra gyarapodott.
Marc Schneider, a UPC elnök-vezérigazgatója szerint e téren különösen a múlt év negyedik negyede volt sikeres, amelynek során a UPC szolgáltatásai 237 ezer új "árbevétel-fokozó egységet" -- azaz előfizetőt -- vonzottak a társasághoz. A piacszerző fejlesztések az idén is folytatódnak: a német PrimaCommal elhatározott egyesüléssel (VG, 2001. március 30., 14. o.) a UPC ez évben egyedül Németországban 1,6 millió előfizetőt mondhat majd magáénak. A UPC vezetése 2001-re a társaság forgalmának a veszteségek mintegy 200 ezer eurós szintre csökkentése mellett további -- 1,4 milliárd eurót is elérő -- árbevétel-növekedésével számol.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.