BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A Boeing megtelepszik Oroszországban

"Kölcsönös előnyökön alapuló beruházásokat és programokat indít Oroszországban Boeing, s nem törekszik a profiljába tartozó ottani piac uralására" -- igyekezett moszkvai tájékoztatóján eloszlatni a helyi aggodalmakat az amerikai társaság elnökhelyettese. Mint arról a napokban beszámoltunk, a cég repülőgépek oroszországi tervezéséről és gyártásáról állapodott meg.

A Boeing a következő nyolc évben egymilliárd dollárt tervez befektetni Oroszországban -- jelentette be Szergej Kravcsenko, a társaság oroszországi és FÁK-beli együttműködési programjaiért felelős elnökhelyettese. Korábbi hírünkben még arról számoltunk be az Interfax alapján, hogy a cég 300 orosz mérnöknek ad majd munkát, Kravcsenko mostani közlése viszont már 500 fő alkalmazásáról szól, igaz, ő már mérnökök mellett kutatók foglalkoztatását is említette. Mint mondta, cége sok száz millió dollár értékben vásárol majd orosz titánt.
Az amerikai társaság áprilisban kötött stratégiai szövetséget az orosz űrkutatási hivatallal. Az együttműködés a fentieken túl kiterjed a két fél hosszú távú űrkutatási kooperációjára is.
Egyes aggodalmak szerint azonban a Boeing az ottani repülőgépgyártók rovására veti meg a lábát Oroszországban, megszerezve azok piacait. Parlamenti képviselők egy része egyenesen adómentességet követel azon helyi légitársaságoknak, mindenekelőtt az Aeroflotnak, amelyek beszerzéseiknél a belföldön gyártott gépet előnyben részesítik a külföldi gyártmányúval szemben.
Kravcsenko szerint azonban a Boeing eddig összesen csak 50 gépet adott el a szovjet utódállamokban az elmúlt tíz évben, holott egyedül tavaly 489 gépet gyártott. Mint mondta, a cég moszkvai irodájában is elég kevesen foglalkoznak repülőgép-eladással.
Egyébként az orosz vezetés nem tett le arról, hogy az országnak versenyképes repülőgépipara legyen. Múlt pénteken 7,7 milliárd dolláros programot indított az érintett vállalatok nemzetközi versenyképessége javítására. Ennek részeként a szakma négy nagy helyi óriását 2004-ig két holdingba kell szervezni: az egyikbe a MiG és a Tupoljev, a másikba az Szuhoj és az Iljusin tartozik majd. A gyártók számát az első lépcsőben 15-20-ra, a másodikban 6-7-re csökkentik.
Tájékoztatóján Kravcsenko a Boeing oroszországi jelenlétének hasznaként említette -- a fenti foglalkoztatási és titánvásárlási előnyök mellett --, hogy közös kutatásra, szoftverfejlesztésekre, karbantartásra és rendszereik integrálásra is mód lesz majd. Cége hozzásegítheti az oroszokat a sarkvidékeken keresztül vezető (rövidebb) légifolyosók használatához, amivel a hosszabb járatok esetén az utazásból órákat és dollártízmilliókat lehet megtakarítani.
A Boeing felkészíti továbbá a vele szerződésben álló orosz mérnököket a fejlett számítógépes tervezésre. Egyébként létrehozott egy munkacsoportot az orosz Enyergija és az ukrán Juzsmas rakétaépítő cégekkel is, valamint a norvég Kvaener mérnöki társasággal a Sea Launch projektre, amely az óceánról történő rakétafellövések kifejlesztésén dolgozik.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.