A nyereségre még várni kell
A két éve a francia Renault tulajdonában lévő román autógyár nagyszabású expanziót tervez a következő évtizedben: évente félmillió személygépkocsi előállítását tűzték ki célul, s nemcsak a kelet-európai országoknak, hanem a földközi-tengeri térség és Latin-Amerika számára is akarnak szállítani -- számol be a Handelsblatt. A gyártás felfuttatására a francia tulajdonos korábban kilátásba helyezte, hogy 2004-ig 356 millió eurót fektet be.
Jelenleg azonban még igen távol vannak ezektől a céloktól. Tavaly 50 ezer Dacia készült Pitestiben, s ezzel a kapacitásoknak csak a felét tudták kihasználni, mivel a kereslet nem a várakozásoknak megfelelően alakult. A román piac -- ahol a Dacia részesedése 60 százalék körüli -- a gazdaság gyenge teljesítménye miatt összezsugorodott, kicsi a fizetőképes kereslet. Emiatt az idei esztendő első negyedében az egy évvel korábbi kétszeresére, 200 millió lejre (hozzávetőleg 10 millió euró) nőtt a Dacia vesztesége, míg a tavalyi év egészében 60 millió volt a mérleg hiánya, 159 milliós forgalom mellett.
Ennek ellenére a Dacia vezetése tartja magát azokhoz a korábbi tervekhez, amiket a Renault kijelölt számára: a nyereségesség elérése 2004-ben. Ennek azonban az a feltétele, hogy stabilizálódjon a román piac, s folytatódjék a gyár termelésének racionalizálása, elsősorban a tervezett leépítések révén. A gyárnak jelenleg 23 ezer dolgozója van, számuk 2004-ig várhatóan hétezerre csökken.
Az expanziós tervek középpontjában a W 90 munkanéven futó új modell áll, amely várhatóan 2004-ben kerül piacra, s ára nem haladja majd meg az 5000 eurót. A megcélzott félmilliós gyártáshoz azonban valószínűleg nem lesznek elegendők a meglévő kapacitások, ezért a cég a termelés egy részét Oroszországba tervezi áthelyezni.


