BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Tiltakozó franchise-partnerek

Felmondott mind az öt franchise-partnerének a Csemege Szupermarketek Rt., s egyben új szerződésekre tett ajánlatot, ám a korábbinál jóval keményebb feltételekkel. A tulajdonosváltás óta a társaság nyolc magyar stratégiai vezetője távozott. A cég elzárkózott kérdéseink elől.

Ha nem számítjuk a négy balatoni szezonboltot működtető két vállalkozást, öt állandó partnerének húsz üzletét érinti, hogy a Csemege Szupermarketek Kereskedelmi Rt. teljesen új franchise-szerződéseket kíván kötni. Az idő sürget, hiszen értesüléseink szerint a Meinl-színek és a logó használatának határideje május 26-án lejár, s a tervek szerint az új franchise-szerződések június elsején lépnének hatályba, amikortól a nagyobb méretű Match szupermarketek mellett 70 Csemege bolt neve változik SMatchra.
A Csemege ajánlata elfogadhatatlan -- mondta el lapunknak az egyik érintett vállalkozás vezetője, hozzáfűzve, hogy az új rendszerben a korábbi franchise-zal kapcsolatos terhek megtöbbszöröződnének és megközelítenék az árrés szintjét: így a vállalkozás stabilitását veszélyeztetnék. Az is lehet -- vélekednek a szakmában --, hogy a Csemege tulajdonosai nem is törekednek a franchise fenntartására, hiszen a Matchnak Franciaországban csupán egy franchise-üzlete van.
A Csemege eddigi partnerei között vannak, akik még nem döntöttek arról, hogy a kedden kapott ajánlatot elfogadják-e, hiszen nem könnyű egyik napról a másikra másik alkalmas hálózatot, vagy beszerzési társaságot találni.
Az a szomorú, hogy amíg Nyugaton az élelmiszer-kereskedelem jelentős, 15 százalékot meghaladó része franchise-rendszerben működik, nálunk nem vert gyökeret ez a kereskedelmi módszer, noha a Csemegének voltak ígéretes kezdeményezései -- mondta Kiss István, a Magyar Franchise Szövetség főtitkára.
A franchise-partnerek keresését még a Meinl-időkben kezdte el a Csemege, amely 1999 végén már 26 partnerbolttal dolgozott; ezek közel 5 milliárdos árbevételt értek el, a tavalyi évet pedig 6,2 milliárdos forgalommal zárták. Az elmúlt évre készített terv szerint 40-re bővült volna a partnerboltok száma, ám a csúcs 33 üzlettel való kapcsolat volt.
A Csemege hálózat tavaly került a Cora és a Profi lánc mellé a Delhaize-csoporthoz, miután az bekebelezte a belga Ransart SA-t, amely 1999 őszén megvásárolta a Julius Meinl Internationaltól.
A Ransart és a Delhaize közti kapcsolatok egyszerűbbé tették annak a -- még a Meinl-időkben született -- tervnek a kivitelezését, hogy a Cora, a Profi és a Csemege hálózat közös beszerzési társaságot hozzon létre. Ehhez a Gazdasági Versenyhivatal 2000. január végén adta hozzájárulását, s februárban meg is alakult a társaság Provera néven, amely ugyanakkor információink szerint máig nincs bejegyezve.
A tulajdonosváltás óta nyolc magyar stratégiai vezető (a Profi és Cora hálózat vezetői sem magyarok), több boltvezető, területi igazgatók, beszerzők távoztak a cégtől. Tudomásunk szerint voltak, akiknek felmondtak, mások úgy mondták, inkább maguktól eljöttek.
A fentiekkel kapcsolatban több kérdést kívántunk feltenni a Csemege Szupermarketek Kereskedelmi Rt. vezetőinek, de sikertelenül. Tavaly Georges Knell marketingigazgató még rendszeres kapcsolattartást ígért, de azóta ő is megvált a társaságtól.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.