A kormány február 28-án hozott határozata értelmében az eddig a Mahart cégcsoporthoz tartozott Mahart Balatoni Hajózási Rt. új tulajdonosokhoz kerül. Első lépésként a cégcsoport a Balatoni Rt.-hez apportálja az egyes balatoni kikötőkben (Tihany, Szántód, Boglár, Szigliget) lévő mintegy 600-630 millió forint értékű ingatlanokat, majd az ÁPV Rt. május végén kivásárolja azokat az anyavállalattól. Második lépésként az 1,76 milliárd forint jegyzett tőkéjű társaságot teljes mértékben kivásárolja, így az ügyletből a Mahart bevétele megközelíti a 2,4 milliárdot.
A kormányhatározat szerint augusztus 31-ig a Balatoni Hajózási Rt. 51 százalékát az ÁPV Rt. átadja a 22 kikötő önkormányzatának, 49 százalék pedig az MFB tulajdonába kerül.
Horváth Gyula, a Mahart Balatoni Hajózási Rt. ügyvezető igazgatója szerint a cél a balatoni hajózás egyben tartása, stratégiai fejlesztése.
A szerteágazó tevékenységet folytató társaságé a siófoki Móló Hotel, és egy-egy kemping Szemesen, illetve Bogláron. A menetrend szerinti és a rendezvényhajózás mellett a cég vitorláskikötők építésével és üzemeltetésével is foglalkozik: ez utóbbi igen dinamikusan fejlődő üzletág, hiszen a kikötőkből származó bevétel évről évre 50-60 százalékkal nő.
A Mahart Balatoni Rt. 1650 hajó számára biztosít helyet, s ezzel a piac körülbelül 55 százalékát fedi le. Évente 250-300 egységgel bővül a balatoni vitorláspark, úgyhogy a cég arra törekszik, hogy lépést tartson az igények növekedésével.
Az ügyvezető igazgató egy nemzetközi felmérést idézve elmondta, hogy a Garda-tó, a Wörthi-tó, a Fertő rövidesen megtelik, így arra számít, hogy a nyugat-európai vitorlázók -- ha megfelelő lesz az infrastruktúra -- a Balatonon is megjelennek.
Június 5-én adják át Lellén a cég új, több mint 200 hajó befogadására alkalmas vitorláskikötőjét, ahol klubház, étterem és apartmanok várják a vendégeket, de a 180 állandó helyet már az építés idején lekötötték a vitorlázók. A következő modern kikötő pedig július 12-én, Szigligeten nyílik.
A tízéves fejlesztési programnak megfelelően az összes kikötő fejlesztésére sor kerül, bár Földvár, Fonyód, Badacsony, Siófok, Szemes, Boglár, valamint Füred szolgáltatásai megfelelőek, a legjobbak közé tartoznak.
A 2000-ben 1,5 milliárd forint árbevételt és mintegy 68 millió adózás előtti eredményt elért társaság a beruházásokat a saját forrás és a piaci hitelek mellett a Balatoni Fejlesztési Tanácstól, s a Balatoni Regionális Idegenforgalmi Bizottságtól pályázaton elnyert pénzekből fedezi -- amelyek összege az elmúlt évben 14 millióra rúgott. Ehhez járul a gazdasági tárcával tavaly aláírt, öt évre szóló szerződés értelmében rendelkezésre álló évi 50 milliós kamatmentes hitel. A két említett kikötő egyébként 450 millió forintba kerül.
A 26 egységből álló balatoni Mahart-flotta erősségének az öt nosztalgiahajót tartja Horváth Gyula, kiemelve, hogy a Helka és a Kelén éppen 110 éves. Az igények növekedése miatt azonban a 11-ből legalább hét, az ötvenes években épült vízibuszt kellene lecserélni, de tíz éven belül 10 hajóra lenne szükség. Nyugat-Európában a felújított, használt utasszállítókat 1-1,5 millió márkáért lehet megvenni.
Miután a rendezvényhajók iránt is egyre nő az igény, a társaság erre a célra átalakította három katamarán motorosát. A cég siófoki hajóépítő üzemében pedig tegnap adtak át egy saját tervezésű és építésű átkelőhajót Tiszainoka önkormányzatának, amely az árvízi munkálatokban is használható.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.