BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Zuhan a légicégek nyeresége

Több utas, kevesebb nyereség, bővülő szövetségek. Ez vár idén a világ légiközlekedésére -- jósolta több vállalati szakértő a Nemzetközi Légiközelekdési Társulás (IATA) hétfőn kezdődött éves madridi értekezletén. Magyarországon főleg a charterpiac kiéleződésére lehet számítani.

Csaknem hárommilliárd dollárnyi nyereséget ért el tavaly az IATA 274 tagvállalata, ám ez az összforgalomnak csupán két százaléka. A romló tendencia az idén sem enyhül -- hangoztatta tegnap Madridban Pierre Jaenniot, a szervezet vezetője. Szerinte már a talpon maradás is nagy eredmény, hiszen az üzemanyagárak tavaly 35 százalékkal nőttek, s nem javult a légiirányítás feltételrendszere sem.
Szakértők szerint derűlátásra, vagyis nyereségre csak a nagy észak-amerikai vállalatok, három-négy európai és ázsiai légitársaság számíthatnak, az iparág túlnyomó többsége veszteséges lesz.
Az EU Bizottság illetékese átláthatóbb szabályozást ígért, de szigorú elbárálást is kilátásba helyezett a fúziók és szövetségi rendszerek ügyében. Az EU várhatóan a napokban hivatalosan is áldását adja az első összetett európai felvásárlási ügyletre, amelyben a Lufthansa megszerezte a SAS résztulajdonát a British Midland légitársaságban. Az unió azt is szorgalmazza, hogy az unión belüli újabb járatengedélyek helyett inkább az alternatív közlekedési kapcsolatokat fejlesszék, ahol erre mód van.
Az IATA-ba tömörült cégek főleg a nyereségességet akarják növelni, zömmel költségcsökkentéssel. A British Airways folytatja a másfél évvel ezelőtt kezdett kapacitásátrendezést, hasonló lépést fontolgat a KLM és a SAS is, sőt lehet, hogy a Lufthansa is erre kényszerül.
Az IATA április végi idei előrejelzése szerint az utasforgalom 6,8 százalékkal emelkedik, a kapacitás öt százalékkal, ám az átlaghozam -- akárcsak 2000-ben -- idén is mínusz három százalékos lesz. Erre az évre a korábban jelzett 500-700 új repülőgép-rendelést 400-500-ra mérsékelték, ami a légitársaságok óvatosságát jelzi.
A Malévnél is a talpra állás az idei jelszó, a légitársaság a tavalyi tízmilliárd forintos veszteség lefaragására tett ígéretet. Rontja a helyzetét, hogy egyebek között a charterpiacon is mind több hazai és külföldi versenytárs jelent meg. Az itthoniak közül az Atlanticnak, a Pannon Airlinesnak és a több utazási iroda által életre hívott International Travel Service-nek egyelőre egy-egy TU 154-ese, illetve egy Boeing gépe van. Az utóbbi cég állítólag további két Boeinget szeretne szolgálatba állítani.
A lapunknak nyilatkozó szakértők szerint a charterpiaci kemény árversenybe a célországok légitársaságai is beleszólnak. Az Egypt Air és a Tunis Air például növelte kapacitását és további akciókra készül.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.