A hétfejűből háromlábú médiabirodalom lesz
A Bertelsmann Music Group (BMG) 2000--2001-es üzleti évét a Handelsblatt kérdésére lakonikusan "rossznak" minősítő cégvezető, Rolf Schmidt-Holtz szerint a BMG egyelőre aligha tudja teljesíteni a normát, mivel még a következő üzleti évben is mérsékelt eredményre számíthatnak. Ennek ellenére a BMG előkelő helyen szerepel a holding megőrzendő és fejlesztendő egységeinek sorában (lásd ábránkat is). Kérdéses viszont az évi 200 millió márkás veszteséget produkáló internetes kereső, a Lycos Europe jövője. Az on-line üzletág költségvetését Middelhoff 2003-ig összesen mintegy 800 millió márkával tervezi megkurtítani. A Spiegel hetilap értesülése szerint a megtakarítás egyik forrása az átszervezés: az internetes kereskedelemmel foglalkozó BOL a BAG könyvklubjával és a Napster integrálásával bővülő zenemű-kereskedelmi üzletággal közös egységbe kerül. Ha Middelhoffnak minden, a közelmúltban nyilvánosságra került terve valóra válik, a korábban "hétfejű" (VG, 2001. március 28., 9. oldal) holding a fizika törvényei szerint a legstabilabb, hárompontos alátámasztásra építi tőzsdei jövőjét. A tevékenység eddigi, az egyes leányvállalatok profilját követő felosztásának helyébe a funkcionális csoportosítás lép. Eszerint "tartalomszolgáltatás" címszó alatt együtt menedzselik majd a BMG zeneműkiadót, a sikeres Random House könyvkiadót, a Grune + Jahr lapkiadót, az RTL televíziót (amelyben a BAG a jelenlegi 60 százalékosnál nagyobb főtulajdonosi részesedésre törekszik) és a Spiegel szerint nemzetközi viszonylatban szerény jelentőségű szakkiadói tevékenységet. Önálló csoportot alkotnak majd a nyomtatással és egyéb szolgáltatással foglalkozó üzletágak, végül pedig a közvetlen fogyasztói kapcsolatokat fenntartó részlegeket (így a könyvklubot, az on-line kereskedelmet, a zeneklubokat és a térítéses letöltést kínáló Napstert) szeretnék összehozni egy külön "esernyő" alatt.
A BAG átalakításának most kezdődött folyamatáról részletesen tudósító Spiegel szerint a tervek végrehajtásához azonban előbb inkasszálni kell: A Mediaways eladásából már befolyt 3 milliárd márka. Az AOL Europe 50 százalékának eladása összesen 15 milliárd márkával kecsegtet, amelyből az utólagos tárgyalások eredményeképp 4 milliárd még a folyó gazdasági évben esedékessé válik.


