Boeing-javaslat a légi reformokra
Az amerikai kormányzat döntését követően a szövetségi légügyi hivatal (FAA) tíz év alatt tervezi megvalósítani a fejlesztéseket. A 11,5 milliárd dolláros csomag három fő területre bontható. Magában foglalja a jelenlegi földi radarrendszerek műholdalapú navigációs irányítással való fokozatos felváltását, az így megvalósuló megbízhatóbb, több és pontosabb információt szolgáltatni képes hálózatokban pedig új repülési szektorok, új útvonalak nyílhatnak, ami sokban megkönnyíti a légiirányítók feladatát vihar esetén.
A koncepció harmadik eleme pedig a repülőterek infrastrukturális fejlesztését és új kifutópályák építését irányozza elő, miközben a pontosabb irányítás révén a repülőgépek mind a levegőben, mind a fel- és leszálláskor jóval közelebb kerülhetnének egymáshoz, s így ugyancsak jelentősen csökkenthetik a késések számát.
A most megfogalmazott változtatásokat a kongresszus is sürgette, ugyanis a jelenlegi statisztikák szerint az amerikai légitársaságok jelenleg is mintegy évi 620 millió utast fuvaroznak, s a várakozások szerint a következő évtized elejére ez a szám az egymilliárdot is elérheti. Ráadásul az Egyesült Államok 55 legforgalmasabb reptere tavaly összesen 20,8 millió fel-, illetve leszálláshoz adott engedélyt, miközben a késések száma elérte a rekordnak számító 425 ezret. A késések zöme a viharoknak volt betudható.
A Boeing Co. amerikai repülőgépgyár vezetése a légi közlekedés reformjának egy -- a kormányétól eltérő -- új koncepcióját vázolta. Szerintük a nyilvánosságra hozott állami verzió nagyjából csak az addig is meglévő programokat folytatja, valamivel nagyobb átláthatóságot biztosítva a megvalósításnál. A kormányzat fokozatos lépésekre és felülvizsgálatokra alapozott reformját a repülőgépgyár egy forradalmibb változtatással váltaná fel. Hatékonyabbnak tartanák, ha a műholdalapú irányítási rendszerek gyors kiépítését már most fontolóra vennék, a Boeing tervei szerint így a rendszer nyolc éven belül kiépíthető lenne.
A fejlesztés ráadásul kezdetben még közpénzeket sem igényelne, miközben 15 év növekedésének megfelelően bővülhetnének a légi forgalom kapacitásai. A társaság vezetői fontosnak tartották hangsúlyozni, hogy elképzelésük nem része a Bush-kormányzat által előirányzott légiforgalmi liberalizációs terveknek.