BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Jövedéki adó-visszatérítést szorgalmaznak

A közlekedési közszolgáltatások nyugat-európai szabályozási gyakorlatának megfelelően Magyarországon is meg kell teremteni a közszolgáltatások veszteségfinanszírozásának jogszabályi és anyagi hátterét -- mondta Saslics Elemér, a Volán Egyesülés vezérigazgatója a június 10-étől életbe lépett új menetrend alkalmából tartott tájékoztatón. A cégcsoport esetében megoldás lehetne az üzemanyag jövedéki adótartalmának részben, illetve egészben történő visszaigényelhetővé tétele.

A Volán Egyesüléshez tartozó 61 társaság 2000-ben 126 milliárd forint nettó árbevételt ért el. Üzemi tevékenységének eredménye 2,7 milliárd, a mérleg szerinti pedig 4,5 milliárd forint volt -- közölték a tájékoztatón.
A helyközi közlekedés hatósági díjai január 1-jétől átlagosan 6,8 százalékkal emelkedtek. A költségek növekedése miatt azonban a Volán Egyesülés 9,8 százalékos áremelést és az üzemanyag jövedéki adójának visszatérítését szerette volna elérni. A díjemelés az idén is elmaradt a költségekkel indokolható mértéktől, ami egyre súlyosabb gazdálkodási gondokat vet fel, és hátráltatja a járműpótlás, utastájékoztatás, a tarifakorszerűsítéshez szükséges informatikai, számítástechnikai fejlesztést.
A közúti menetrend szerinti személyszállítás még az infláció és jóváhagyott tarifaszint eltéréseiből adódó különbözet ellensúlyozására sem kap működési támogatást.
Saslics Elemér elmondta, hogy az autóbuszok átlagkora tovább nőtt, és tavaly elérte a 10,73 évet. A Volán-társaságok a képződő amortizációs alapjukból (ez mintegy 10 milliárd) és a 2001. évi költségvetésben előirányzott 3,007 milliárd forint rekonstrukciós támogatásból, valamint további tulajdonosi támogatással összesen mintegy 500 új autóbuszt állítanak forgalomba az idén. Még ez a mennyiség sem képes megállítani a járműpark elöregedési folyamatát, ahhoz ugyanis évente 600 új buszra lenne szükség. Tavaly pedig csupán mintegy 400 új állt forgalomba.
A Volán Egyesülés szerint a közlekedési közszolgáltatások nyugat-európai szabályozási gyakorlatának megfelelően meg kellene teremteni a közszolgáltatások veszteségfinanszírozásának jogszabályi és anyagi hátterét. Reményeik szerint erre a készülő új közlekedéspolitika ad majd lehetőséget. A Volán-cégcsoport számára megoldás lehetne az üzemanyag jövedéki adótartalmának visszaigényelhetővé tétele, mint az az EU-tagállamokban is alkalmazott és elismert módszer a környezetbarát tömegközlekedés támogatására.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.