Az európai légikikötőkön tapasztalható, mindinkább növekvő késések "éllovasa" a madridi Barajas. Ott az első három hónapban a járatok 36 százaléka 15 percnél később érkezett vagy indult. Ez azért figyelemre méltó, mert tavaly még a milánói Malpensa vitte el ezt a pálmát. Igaz, a Malpensa most sem sokkal maradt le, az idén 30 százalékot "teljesített", akárcsak Genf. A viszonylag legjobb helyezést Düsseldorf érte el, ott a járatoknak mindössze 17 százaléka tért el a menetrendtől. Ferihegy -- a nagy európai repülőterek forgalmától jóval elmaradva -- a késéseket kevésbé okozó objektumok között szerepel.
Az AEA és más nemzetközi légiforgalmi szövetségek tegnap kiadott helyzetértékelése szerint -- ezekből egyebek között az Airvise és a Reuters is idézett -- az üzleti világot súlyosan hátráltatják a késések, és a tendencia csak romlik. Míg például 1998-ban a járatoknak csak 16, 2000-ben pedig 21 százaléka érkezett vagy indult 15 perces eltéréssel, addig az idén a megadott időszakban már 24 százalék volt ez a mutató.
A menetrend felborulása mögött egyértelműen a nem egységes légiirányítási rendszerek állnak, a késések 63 százalékát ez a tényező okozza -- fogalmazott az AEA közleménye. A légitársaságok vezetői évek óta sürgetik az Európai Unió illetékeseit, hogy egységesítsék a légiirányítást, vagyis oldják fel a nemzeti rendszerek merev kereteit. Az unió azonban mind ez idáig semmiféle eredményre nem jutott. Az időközben életre hívott (főleg a Benelux államok, Észak-Franciaország és Nyugat-Németország légterét felügyelő) Eurocontroll nevű szervezet nem helyettesítheti az egész unióra érvényes normákat és gyakorlatot -- figyelmeztettek a cégvezetők.
A késések akkor sem szűnnek meg, ha egyre több repülőtér-üzemeltető cég jelenik meg a tőzsdén. A múlt héten a frankfurti Fraport AG tette ezt, a tegnapi első reakciók szerint nem feltétlenül átütő sikerrel. Tőzsdenyitás után egy órán belül 35,20 euróról 35,10-ra csökkent az egészében is lefelé tartó frankfurti értéktőzsdén a társaság részvényeinek ára.
A Fraport AG előzőleg részvényenként 35 euróra árazta a kibocsátást. Ez 3,15 milliárdra értékelte a társaságot. Az ársáv eredetileg 32--37 euró volt. Az ármegállapítás tükrözte, hogy elég nagy volt az érdeklődés a kibocsátás iránt intézményi befektetők és kisbefektetők körében egyaránt, de azért némi óvatosság is megnyilvánult, mert a Fraport AG új kifutópálya építésére akarja költeni a kibocsátás bevételét, s a terv még bizonytalan, és sok a kérdés körülötte.
A hétfő egy újabb mutató nyilvánosságra kerülését is hozta. Az Airlines Business című magazin közölte: tavaly a harmadik londoni, a Stansted repülőtér fejlődött a leggyorsabban a világon. Ott 25,6 százalékkal több (összesen 11,2 millió) utas fordult meg, mint az előző évben, s ez a 100-as toplistán a legmagasabb ütem. Mögötte a milánói Malpensa áll 22,1 százalékkal, a harmadik az indonéz főváros, Dzsakarta 22 százalékkal.
Abszolút értelemben továbbra is az atlantai Hartsfield végzett az élen 80,1 millió utassal, a második a chicagói O''Hara lett 72,1 millió vendéggel, a bronzérmes Los Angeles 68,4, míg a negyedik a londoni Heathrow 64,4 millió utassal.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.