BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A helyszínről még nincs döntés

Európai kisautótípus közös fejlesztéséről és gyártásáról írt alá szándéklevelet csütörtökön a Toyota és a PSA Peugeot-Citroen autógyár. A beruházás helyszínét -- amelyért Magyarország is versenyez -- még az idei év vége előtt kijelölik. Az autók jó részét a kelet-közép-európai piacra szánják, s nagy a valószínűsége, hogy a gyár is valahol ebben a térségben fog felépülni.

A megállapodásról kiadott közös közlemény szerint a két cég 1,5 milliárd eurós beruházással évi 300 ezres kapacitású üzemet hoz létre az európai piacra szánt típus gyártására -- számol be a Reuters. A két autógyár összefonódása jelentős költségmegtakarítással, s ezen keresztül profitnövekedéssel járhat, ám nem ez az elsődleges cél, hanem az, hogy növeljék piaci részesedésüket. Mint a Deutsche Bank elemzője rámutat, a kisautókon nincs sok haszon, ezért komoly változás nem várható a profitban. A piac azonban egyre inkább igényli a kompakt kisautókat, s a gyáraknak igazodniuk kell ezekhez az igényekhez. A közlemény szerint a típussal egyebek mellett azt a fogyasztói csoportot is megcélozzák, amelyik jelenleg használt autót, vagy elavult típusokat vásárol, s ennek megfelelően "vonzó árakon" fogják kínálni az új kocsit. Jean-Martin Folz, a francia cég vezérigazgatója szerint az új kocsi olcsóbb lesz, mint a francia vállalat jelenlegi két legkisebb autója, a Peugeot 106-os és a Citroen Saxo.
A tervek szerint 2005-ben kezdik el gyártani a négyszemélyes kiasutót, amelybe 1 literes benzin-, illetve 1,4 literes dízelmotort szerelnek be, a helyszínről azonban egyelőre nem esett szó. A korábbi hírek szerint Magyarország is szóba került lehetséges gyártóbázisként, ezenkívül Csehország, Szlovákia és Lengyelország versenyez, és természetesen a Toyota franciaországi, valenciennes-i üzeme, ahol jelenleg a Toyota Yarist gyártják. Mint arról a Világgazdaság korábban beszámolt, Magyarországon leginkább Tatabánya jöhet számításba, ott ugyanis a BMW érdeklődését megelőzően szinte mindent előkészítettek egy új autóipari beruházás fogadására. Kedvező körülmény, hogy Tatabányán és környékén már komoly beszállítói kapacitás áll rendelkezésre. Ugyanakkor a Dow Jones által idézett elemzők szerint Lengyelország kínálja a legjobb gyártási lehetőséget.
Az aláírás utáni brüsszeli sajtóértekezleten Folz erről csak annyit mondott: a két vállalat európai -- köztük kelet-európai -- helyszínek egész sorát fogja számításba venni, s a döntést egyyebek mellett a helyi termelési költségek, az adózási feltételek, illetve a szállítási lehetőségek figyelembevételével hozzák majd meg.
Az együttműködésre 50-50 százalékos tulajdonú vegyes vállalatot hoz létre a japán és a francia vállalat: a Toyota feladata lesz a fejlesztés és a gyártás, a Peugeot-Citroené a beszállítás megszervezése. A beruházásra szánt 1,5 milliárd euró háromnegyedét szánják az új modell kifejlesztésére, egynegyedét az üzem megépítésére és a gyártósorokra. A 300 ezer közösen gyártott autóból 200 ezret "jegyez" a Peugeot és 100 ezret a Toyota.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.