BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Komoly hirdetési kedvezményeket kínálnak

Júniusban megszűnt a Népszabadság Computertechnika melléklete, októberig szünetel a Klikk magazin, a tervezetthez képest erősen visszaesett az Easy internet példányszáma, és nemrég kétheti megjelenésre váltott a Computeraktív. Bár a legtöbb szereplő helyzete még stabil, a nemzetközi trend itthon sem hagyta érintetlenül az információtechnológiai (it) lapok piacát -- mondják egybehangzóan a megkérdezett kiadói szakemberek.

A dotcom cégek megrendülése Amerikában és Európában egyaránt megtépázta az új gazdasághoz kapcsolódó nyomtatott médiumok piaci pozícióit is. A Handelsblatt kiadói csoport július elején már meg is szüntette az idén márciusban útjára bocsátott Wirtschafswoche E-business című kiadványát, az it-szektor hirdetési költéseinek drasztikus visszaesése miatt. A német Net Business ez év elején a korábbi heti megjelenésről kéthetire állt át, amivel ismét 30 ezer fölé tornászta 25-re lecsökkent példányszámát -- számol be ez elbizonytalanodott német it-lappiac hullámvölgyéről a Handelsblatt.
Az USA-ból is hasonló hírek jönnek: a tavaly még a hirdetések jóvoltából 600 oldalon megjelenő amerikai Red Hering it-magazin ez év elején már elbocsátásokkal volt kénytelen csökkenteni költségeit. A 2000-ben hirdetési bevételeit megduplázó, szintén amerikai Business 2.0 júniusban pedig kénytelen volt feladni önállóságát: kiadója, az Imagine Media júniusban az AOL Time Warnernak adta el három évvel ezelőtt heti megjelenésűként indult, ma már csak kétheti lapot. Az AOL agusztustól már csak havonta és kisebb formátumban jelenteti meg, ráadásul az AOL eCompany Now című kiadványával összevontan.
Ehhez képest a hazai it-lapok helyzete nyugodtabbnak látszik, bár a Vogel Publishing Klikk magazinja ez év áprilisától várhatóan októberig szünetel, a tavaly decemberben indított Easy Internet kiadója pedig valószínűleg még élénkebb piaccal számolt, amikor a 26 részesre tervezett lefűzős sorozatot 130 ezres nyomott példányszámmal indította. A kiadó tájékoztatása szerint azonban a hatodik--hetedik számnál a példányszám már épphogy megközelítette az 50 ezret, a tavasz végére pedig 30 ezerre csökkent. Ennek megfelelően kellett módosítaniuk az induláskor oldalanként 720 ezer forintos hirdetési tarifát is. Kétheti megjelenésről havivá szervezte át Computer Aktív című lapját a VNU is.
Közben csökkent a számítástechnikai büdzsékért versengők száma is: június végétől nem jelenik meg a Népszabadság Computertechnika című ingyenes melléklete. Az it-cégek költése az idén érezhetően visszaesett -- erősítette meg lapunk kérdésére Németh Gyula, a Népszabadság Rt. hirdetési igazgatója, hozzátéve, a társaság közgyűlése döntött úgy, hogy megszüntetni a veszteséges profitcentereket, így a Computertechnikát is, amely az idén veszteséget termelt.
Bíró István, a tisztán informatikai profilú IDG Magyarországi Lapkiadó Kft. ügyvezetője szintén tapasztalt visszaesést, de fejlődést is: az olvasói piacon Game Star című lapjuk helyzete az idén jobb, míg a PC Worldé közel azonos, mint tavaly volt. Ugyanakkor Bíró ez évben a hirdetési bevétel mintegy 15 százalékos csökkenésére számít.
A hazai it-lapok piacán ugyancsak meghatározó szerepet betöltő, tavaly 270 millió forintos árbevételű Prim Rt. is bizakodó, hisz a fejlesztés szükségességében. Szabó Hédy, a Prim vezérigazgatója lapunknak elmondta, a társaság a megcsappant reklámköltést a hirdetésszervezés felpörgetésével, illetve új -- részben on-line -- szolgáltatások értékesítésével kompenzálja.
A táblázatunkban a teljesség igénye nélkül összefoglalt kiadványok közül tíz kerül önállóan hírlapárusi forgalomba, havi szinten összesen mintegy 250 ezer példányban. Jövedelmezőségükben akkor is fontos szerep jut a hirdetési bevételnek, ha az igényesebb kivitelű újságok fogyasztói ára -- szemben például a hasonló nyomdai kivitelű szórakoztató havimagazinok 500 forint körüli átlagos árszínvonalával -- a hazai lappiacon egyelőre viszonylag magasnak számító 1000 és 2000 forint közötti szintre állt be. Látszólag kiegyenlítettebb a hirdetési díjak árszínvonala, ám a tarifát a kinyomtatott példányszámra vetítve már markánssá válik a szórás, hiszen a PC Format egy példányába 34 600, az Internetkalauzba közel 25 ezer, a Chipbe pedig 13 ezer forintért kerülhet a megrendelő egész oldalas hirdetése. A lapok kiadói eltérő mértékű, de akár 40 százalékos kedvezményt is kínálnak most nyáron a hirdetési tarifákból.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.