Szakemberek szerint a hazai vitaminpiac nagysága 15 milliárd forintra tehető. A vitaminkészítmények kategóriájába sorolhatóak a táplálékkiegészítőként nyilvántartott, nem zsírban oldódó vitaminokat tartalmazó pezsgőtabletták, a filmtabletták, s a már gyógyszerré minősített Béres-csepp is.
A magyarországi vitaminfogyasztás a rendszerváltás után növekedett számottevően; mérföldkövet jelentett a piacon a Pharmavit Plusssz pezsgőtablettájának megjelenése, illetve a kilencvenes évek közepén az amerikai, többféle vitamint tartalmazó Centrum tabletta forgalomba hozatala. Ma már ezeknek is vannak erős versenytársaik a piacon. Szakértők úgy látják, a magyarországi vitaminfogyasztás arányaiban vetekszik a nyugat-európaival, de úgy tűnik, hogy egy éve stagnál a piac, s a fogyasztás számottevő növekedése nemigen várható. Annak is kicsi az esélye, hogy meghatározó új szereplő lépjen be a piacra.
A pezsgőtabletta-piacon évekig egyeduralkodónak számított a Pharmavit, mostanra azonban erős versenytársa akadt a Haas képében. Patik Zsolt, a Pharmavit Kft. Plusssz üzletágának vezetője elismerte, hogy az élelmiszerboltokban a Haas jelentősen növelte részesedését. Ugyanakkor hangsúlyozta, hogy a Pharmavit termékét a patikákban is lehet kapni, s mivel a vitaminforgalom döntő része a gyógyszertárakban bonyolódik, az összesített értékesítési adatokat figyelembe véve kiegyenlítettek az erőviszonyok. Az üzletágvezető úgy véli, hogy a Plusssz-fogyasztók nem csak a Haashoz pártoltak át, hanem a Centrumhoz is. Piaci pozíciójának erősítése érdekében tavaly a Pharmavit marketingstratégiát váltott, s a pezsgőtabletták új csomagolásban jelentek meg. Hogy ez mennyire volt hatásos, arról Patik Zsolt egyelőre nem kívánt nyilatkozni, mondván, még nem telt el egy év, s nem készítettek mérleget. Mint megtudtuk, a cég a hazai piacon évi ötmillió dollár értékben értékesít pezsgőtablettát, a külföldi eladás ennek ötszöröse, különösen Lengyelországban és Vietnamban erősek pozícióik.
A Haas pezsgőtablettái megtalálhatók a legnagyobb bevásárlóközpontok polcain, s mivel jelentősen olcsóbban kaphatók, mint a Plusssz-termékek, a vásárlók közül sokan ezt választják. Bozori Tibor, a Haas Hungaria társaság kereskedelmi igazgatója érdeklődésünkre elmondta, dolgoznak azon, hogy pezsgőtablettáik bekerüljenek a gyógyszertárakba, de arról nem tudott nyilatkozni, hogy ez mikor következhet be. A cég jelenleg kilencféle tablettát forgalmaz, s bíznak abban, hogy a következő években a forgalom e termékekből még növelhető. Az Ed. Haas Hungaria Kft. az idén -- más édesipari termékekkel együtt -- 2,5 milliárd forintos forgalmat tervez.
A Béres Gyógyszergyártó Rt. Magyarország legnagyobb OTC-gyógyszergyártó és -forgalmazó vállalata. A recept nélküli termékek forgalmából évente mintegy 3,5 milliárd forintos bevételre tesz szert a társaság. A cég Actival vitaminja versenytársa a Centrum tablettának, míg a már gyógyszerré minősített, myomelemeket tartalmazó Béres-csepp külföldön is jól ismert. A Béres multivitamin rágótablettákat, illetve pezsgőtablettákat is forgalmaz, ám ez utóbbiból piaci részesedése egy-két százalékra tehető, s mint megtudtuk, a cég a jövőben sem e termékcsoport fejlesztésére helyezi majd a hangsúlyt. A svájci Roche Supradyn tablettája már évtizedek óta ismert a piacon, de Magyarországon csak az utóbbi években lett kedvelt s zárkózott fel az élmezőnyhöz.
Mivel erős az árverseny, a gyártók és forgalmazók megpróbálnak gazdaságos kiszereléssel a piacra lépni, s az egyes korosztályoknak szóló termékekkel bővíteni választékukat. Jellemző az is, hogy sokat költenek reklámra. Nem árt ugyanakkor figyelmen kívül hagyni azt sem, hogy a zsírban oldódó vitaminok túlzott fogyasztása ártalmas is lehet.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.