Stagnál a vitaminkészítmények piaca
Szakemberek szerint a hazai vitaminpiac nagysága 15 milliárd forintra tehető. A vitaminkészítmények kategóriájába sorolhatóak a táplálékkiegészítőként nyilvántartott, nem zsírban oldódó vitaminokat tartalmazó pezsgőtabletták, a filmtabletták, s a már gyógyszerré minősített Béres-csepp is.
A magyarországi vitaminfogyasztás a rendszerváltás után növekedett számottevően; mérföldkövet jelentett a piacon a Pharmavit Plusssz pezsgőtablettájának megjelenése, illetve a kilencvenes évek közepén az amerikai, többféle vitamint tartalmazó Centrum tabletta forgalomba hozatala. Ma már ezeknek is vannak erős versenytársaik a piacon. Szakértők úgy látják, a magyarországi vitaminfogyasztás arányaiban vetekszik a nyugat-európaival, de úgy tűnik, hogy egy éve stagnál a piac, s a fogyasztás számottevő növekedése nemigen várható. Annak is kicsi az esélye, hogy meghatározó új szereplő lépjen be a piacra.
A pezsgőtabletta-piacon évekig egyeduralkodónak számított a Pharmavit, mostanra azonban erős versenytársa akadt a Haas képében. Patik Zsolt, a Pharmavit Kft. Plusssz üzletágának vezetője elismerte, hogy az élelmiszerboltokban a Haas jelentősen növelte részesedését. Ugyanakkor hangsúlyozta, hogy a Pharmavit termékét a patikákban is lehet kapni, s mivel a vitaminforgalom döntő része a gyógyszertárakban bonyolódik, az összesített értékesítési adatokat figyelembe véve kiegyenlítettek az erőviszonyok. Az üzletágvezető úgy véli, hogy a Plusssz-fogyasztók nem csak a Haashoz pártoltak át, hanem a Centrumhoz is. Piaci pozíciójának erősítése érdekében tavaly a Pharmavit marketingstratégiát váltott, s a pezsgőtabletták új csomagolásban jelentek meg. Hogy ez mennyire volt hatásos, arról Patik Zsolt egyelőre nem kívánt nyilatkozni, mondván, még nem telt el egy év, s nem készítettek mérleget. Mint megtudtuk, a cég a hazai piacon évi ötmillió dollár értékben értékesít pezsgőtablettát, a külföldi eladás ennek ötszöröse, különösen Lengyelországban és Vietnamban erősek pozícióik.
A Haas pezsgőtablettái megtalálhatók a legnagyobb bevásárlóközpontok polcain, s mivel jelentősen olcsóbban kaphatók, mint a Plusssz-termékek, a vásárlók közül sokan ezt választják. Bozori Tibor, a Haas Hungaria társaság kereskedelmi igazgatója érdeklődésünkre elmondta, dolgoznak azon, hogy pezsgőtablettáik bekerüljenek a gyógyszertárakba, de arról nem tudott nyilatkozni, hogy ez mikor következhet be. A cég jelenleg kilencféle tablettát forgalmaz, s bíznak abban, hogy a következő években a forgalom e termékekből még növelhető. Az Ed. Haas Hungaria Kft. az idén -- más édesipari termékekkel együtt -- 2,5 milliárd forintos forgalmat tervez.
A Béres Gyógyszergyártó Rt. Magyarország legnagyobb OTC-gyógyszergyártó és -forgalmazó vállalata. A recept nélküli termékek forgalmából évente mintegy 3,5 milliárd forintos bevételre tesz szert a társaság. A cég Actival vitaminja versenytársa a Centrum tablettának, míg a már gyógyszerré minősített, myomelemeket tartalmazó Béres-csepp külföldön is jól ismert. A Béres multivitamin rágótablettákat, illetve pezsgőtablettákat is forgalmaz, ám ez utóbbiból piaci részesedése egy-két százalékra tehető, s mint megtudtuk, a cég a jövőben sem e termékcsoport fejlesztésére helyezi majd a hangsúlyt. A svájci Roche Supradyn tablettája már évtizedek óta ismert a piacon, de Magyarországon csak az utóbbi években lett kedvelt s zárkózott fel az élmezőnyhöz.
Mivel erős az árverseny, a gyártók és forgalmazók megpróbálnak gazdaságos kiszereléssel a piacra lépni, s az egyes korosztályoknak szóló termékekkel bővíteni választékukat. Jellemző az is, hogy sokat költenek reklámra. Nem árt ugyanakkor figyelmen kívül hagyni azt sem, hogy a zsírban oldódó vitaminok túlzott fogyasztása ártalmas is lehet.


