Felmérések szerint az amerikai Webvan-csoport lett tegnap a 331., jó nevűnek tartott dotcom cég, mely az idén tönkrement. Az on-line zöldséges csődje azért számít mérföldkőnek, mert egészen a közelmúltig a legbiztosabb alapokon álló cégek között tartották számon. Az internetes gazdaságot sújtó recessziót mégsem kerülhette el, hiszen eredménytelenül emésztette fel a befektetők mintegy egymilliárd dollárját. A Webvan csődje Amerikában most legalább akkora visszhangot váltott ki, mint tavaly a ruhaboltok és divatcikkek on-line változatával nagyot bukó brit--svéd Boo.com.
A Webmergers.com adatai szerint júniusban 53, májusban 60, áprilisban pedig 59 internetes vállalkozás szűnt meg világszerte. Tavaly év eleje óta összesen 555 dotcomcsődöt regisztrált a piackutató, amiből 330 az idei év első hat hónapjában következett be. A 60 közeli havi átlag több hónapja nem emelkedik markánsan, ezért a Webmergers.com szerint a csődhullám elérte tetőfokát.
A dotcom cégek kiégése annak eredménye, hogy a piacot nem a valós mérete szerint határozták meg az induló vállalkozások, és üzleti terveik is irreálisnak bizonyultak. Nem így van ez a magyarországi vállalatközi elektronikus kereskedelemben, ezért ebben a szegmensben nem is alakult ki üzleti "buborék" -- véli Körtvélyessy László, a Boston Consulting Group (BCG) tanácsadója. A magyar és az amerikai internetes gazdaság szerkezete alapvetően különböző. A tengerentúlon jó ötletre alapozva az induló kisvállalkozások befektetői pénzekkel és gyors tőzsdei bevezetéssel csinálták meg szerencséjüket, majd sokan elbuktak.
Magyarországon a komolyabb internetes vállalkozások kevés kivétellel a hagyományos gazdaság nagyágyúinak kezében vannak. Körtvélyessy szerint ezek a biztos anyagi háttérrel rendelkező cégek most kivárják, amíg a kedvezőtlenebb hangulat elmúlik. A szakértő szerint egy részük visszafogja informatikai beruházásait, az elkötelezettebbek viszont inkább a vállalaton belüli, kevésbé látványos fejlesztésekre koncentrálnak. A magyar elektronikus kereskedelem idei forgalmát az amerikai IDC piackutató 80 millió dollárra várja, becslése szerint ennek 85 százaléka a vállalatközi tranzakcióból származik majd. Három év múlva viszont az IDC már 800 millió dollárral számol Magyarországot illetően.
A hazai dotcombukások közül -- talán a nagy reklámkampánya miatt -- a Globopolis kelet-európai programajánlóé a legemlékezetesebb, mellette inkább csak a kisebb .hu cégek csendes megszűnése volt jellemző. A napokban viszont kivonult Magyarországról a svájci székhelyű SourcingParts.com -- tudtuk meg a társaság képviseletét egykor ellátó Open Gates Hungary Kft.-től. A gépipari vertikális piactereket Európa-szerte működtető anyacég egyelőre fenntartja oldalainak magyar változatát, a hazai partnerek szervezése azonban jelenlét nélkül erősen kétséges.
Dotcomválság van, de korántsem olyan jelentős, mint az Egyesült Államokban vagy Nyugat-Európában -- véli Garai Géza, az Euroweb Rt. üzletfejlesztési és marketingigazgatója. A közel ezer magyar cég világhálós csatlakozását és részben internetes megjelenését ellátó szolgáltató minimálisan, de érzi a megtorpanást. A komolyabb anyagi háttérrel nem rendelkező cégeknél vannak problémák, de a meghatározó vállalatoknál nincs változás. Az igazgató szerint Magyarországon nem nőttek fel olyan cégóriások, melyek a gazdaság egészét tekintve meghatározóak, így nagy bukások sincsenek. Az Euroweb ügyfélszáma folyamatosan emelkedik, de dinamikája csökken. Az igazgató szerint azonban ez nem annyira a dotcomválság, mint az éleződő verseny miatt történik.
A kivárás és a bizalmatlanabb megközelítés jellemzi általában a távközlési-informatikai szektort -- mondja Takács Imre, a Minor Rendszerház Rt. vezérigazgatója. Az idei tervei szerint évi 5 milliárd forint forgalmú magyar rendszerintegrátor ma sokkal nehezebben tud tőkebevonásról tárgyalni, mint korábban. Tapasztalatai szerint az üzletfelek most rendezik soraikat, és számos informatikai beruházást elhalasztanak. Különösen igaz ez a külföldi tulajdonban lévő vállalatoknál.
A lapunknak nyilatkozó szakemberek úgy vélik, hogy a jövő év első felére ismét kedvezőbb hangulat alakulhat ki, és a beruházások élénkülésére számítanak. Ugyancsak megegyezik a véleményük abban, hogy a lakossági elektronikus kereskedelem fejlődése Magyarországon sokkal inkább a mobiltelefonos, mint a számítógépes megoldásoktól várható.
A Webmergers.com szerint Amerikában a lakosságot célzó internetes vállalkozások csődhulláma elülni látszik, helyette a világhálós tanácsadók, infrastruktúra-építők és internet-, illetve alkalmazásszolgáltatók következnek. Júniusban ugyanis a Magyarországon is érdekelt PSINet csődje mellett tönkrement például az egészségügyi termékeket forgalmazó német VitaGO, a Bluestar amerikai internetszolgáltató, az iTango humánerőforrás-szolgáltató és az XS-Media hongkongi reklámügynökség is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.