BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Új élelmiszer-óriások születőben

Gyökeres változások várhatók a következő hetekben az európai élelmiszer-kereskedelemben. Nagy horderejű egyesülések, felvásárlások vannak előkészületben. Szakmai körökben a brit Tesco és a holland Ahold előrehaladott fázisban lévő házassági terveit valószínűsítik az elsők között.

Két út van az élelmiszer-kereskedelmi láncok előtt: vagy őket kebelezik be, vagy ők kebelezik be valamelyik versenytársukat -- vélik a Retail Intelligence elemzői. A kiskereskedelmi szakmai szervezet szakértői szerint az európai élelmiszer-forgalmazásban csak az igazán nagy cégek tudják megállni a helyüket a versenyben -- írja a Financial Times.
Utalnak az európai ranglistát vezető francia Carrefourra, amely a Promodes céggel 1999-ben lezajlott egyesülésnek köszönhetően évi 54 milliárd euró árbevételre tett szert tavaly. Piacvezető Spanyolországban, Belgiumban és Görögországban, s erős pozíciói vannak Kelet-Európában és Olaszországban. A második helyen álló Tesco egyelőre még egyedül küzd, s bár külföldi árbevétele 50 százalékkal nőtt az idei év első negyedében, csak egy nagyszabású stratégiai szövetség révén lesz képes megmérkőzni az első helyezettel.
Ezzel összefüggésben az elemzők a Tesco és a holland Ahold összefonódását tartják a leginkább valószínűnek, földrajzilag ugyanis tökéletesen kiegészítik egymást: az Aholdnak az USA-ban és Latin-Amerikában vannak erős pozíciói, míg a Tesco ezekben a térségekben viszonylag gyenge. Ahol viszont átfedés van -- például Kelet-Közép-Európában --, ott a két társaság könnyedén össze tudja hangolni tevékenységét.
Ugyanakkor a többi brit kiskereskedelmi láncolat külföldi felvásárlók célpontja lehet. Az Európában intenzíven terjeszkedő Wal-Mart például már megvetette a lábát Nagy-Britanniában az Asda megvásárlásával, s a világszerte 20 országban jelen lévő Carrefour, illetve Ahold is be akar törni a brit piacra.



Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.