Sokkoló bejelentést tett a napokban az IDC és a Gartner-Dataquest nemzetközi piackutató cég a személyi számítógépek második negyedévi értékesítéséről. A PC feltalálása óta első ízben esett vissza a termék eladása. Az ebben az időszakban eladott mintegy 30 millió darab összességében közel 2 százalékkal maradt el az egy évvel korábbitól. Az USA-ban azonban több mint 7, Nyugat-Európában pedig 4 százalékos volt a visszaesés. Ezzel szemben Kelet-Európában 11,7 százalékkal bővült a piac, jórészt Csehországnak köszönhetően, ahol 17,5 százalékkal több gépet adtak el.
Szerény másfél százalékkal Magyarország is a túlteljesítők közé tartozik, noha a piac fejlődésével a szállítók többsége a legkevésbé sem elégedett. "Elég ijesztően megtorpant az évekkel korábban megszokott fejlődési ütem" -- kommentálta a helyzetet Beck György, a hazai piacvezető Compaq Magyarország Kft. vezérigazgatója. Szerinte tavaly még érthető volt a visszafogottság, hiszen a 2000. évhez kapcsolódott informatikai probléma megoldásához a cégek 1999-ben jelentősen kiköltekeztek. A szakma az eladások erősödését a második fél évben a kormány év elején bejelentett közalkalmazotti PC-programjaitól, valamint az államigazgatási szerveknél tervezett informatikai beruházásaitól várja. Csupán az előbbiek együtt mintegy 15-20 ezer gép eladását jelenthetik, ami megfelel egy teljes negyedéves piac felének.
A globális recesszió áttételes hatásával magyarázza a fejleményeket Minárovits János, a gyártással is foglalkozó Albacomp Rt. vezérigazgatója, noha cége szempontjából kedvezőbb a helyzet. Mint mondja, a közelmúltban rövid időn belül rekordmennyiséget, több mint 4 ezer gépet adtak el. Úgy látja viszont, hogy a hazai cégek a dekonjunktúra első szelére az informatikai beruházásokat tartják a legkönnyebben elhalaszthatónak.
A késleltetett beruházások harmadik-negyedik negyedévi felbukkanásával számol az eddig az élbolyba sorolt, de a második negyedben a negyedik helyre csúszott Hewlett-Packard Magyarország Kft. vezérigazgatója is. Pesti István is számít az államigazgatási beruházásokra, de biztatónak ítéli azt is, hogy az utóbbi időben a kis- és középvállalkozások is ma már inkább a márkás gépeket vásárolják.
Magyarországon a 10 főnél többet foglalkoztató cégeknél közel 600 ezer személyi számítógép van. Ezeknek még ma is meghatározó részük márkajelzés nélküli, a szakmai zsargonban noname gép -- állapítja meg a BellResearch és a Think Consulting piackutató közös felmérése. A nagyvállalati körben az utóbbiak aránya 30 százalék, a középvállalatoknál kétharmad, míg a 10--49 fős cégeknél háromnegyed a "felségjelzés" nélküli PC.
A vállalati hálózatokban kulcsszerepet játszó kiszolgálógépekből további 43 ezer darab található az említett vállalkozói körben. A márkás gépek körét mind a PC-t, mind a kiszolgálókat tekintve a Compaq, a HP és az IBM hármas jellemzi. Az elsőként említett cég egymaga nagyobb arányt képvisel, mint a másik kettő együttvéve -- állapítja meg a jelentés.
Ami a számítógéppiac közeljövőjét illeti, a világ vezető félvezetőgyártója ismét bizakodó. Craig Barrett, az Intel elnöke szerint a második fél évben élénkülni fog a személyi számítógépek iránti kereslet. A fellendülést mindazonáltal szezonális jellegű és nem a tartós javulásra utaló változásokkal magyarázza, egyfelől az iskolakezdéssel kapcsolatos számítógép-vásárlásokkal és a Windows XP program bevezetésével.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.