Sokkoló bejelentést tett a napokban az IDC és a Gartner-Dataquest nemzetközi piackutató cég a személyi számítógépek második negyedévi értékesítéséről. A PC feltalálása óta első ízben esett vissza a termék eladása. Az ebben az időszakban eladott mintegy 30 millió darab összességében közel 2 százalékkal maradt el az egy évvel korábbitól. Az USA-ban azonban több mint 7, Nyugat-Európában pedig 4 százalékos volt a visszaesés. Ezzel szemben Kelet-Európában 11,7 százalékkal bővült a piac, jórészt Csehországnak köszönhetően, ahol 17,5 százalékkal több gépet adtak el.
Szerény másfél százalékkal Magyarország is a túlteljesítők közé tartozik, noha a piac fejlődésével a szállítók többsége a legkevésbé sem elégedett. "Elég ijesztően megtorpant az évekkel korábban megszokott fejlődési ütem" -- kommentálta a helyzetet Beck György, a hazai piacvezető Compaq Magyarország Kft. vezérigazgatója. Szerinte tavaly még érthető volt a visszafogottság, hiszen a 2000. évhez kapcsolódott informatikai probléma megoldásához a cégek 1999-ben jelentősen kiköltekeztek. A szakma az eladások erősödését a második fél évben a kormány év elején bejelentett közalkalmazotti PC-programjaitól, valamint az államigazgatási szerveknél tervezett informatikai beruházásaitól várja. Csupán az előbbiek együtt mintegy 15-20 ezer gép eladását jelenthetik, ami megfelel egy teljes negyedéves piac felének.
A globális recesszió áttételes hatásával magyarázza a fejleményeket Minárovits János, a gyártással is foglalkozó Albacomp Rt. vezérigazgatója, noha cége szempontjából kedvezőbb a helyzet. Mint mondja, a közelmúltban rövid időn belül rekordmennyiséget, több mint 4 ezer gépet adtak el. Úgy látja viszont, hogy a hazai cégek a dekonjunktúra első szelére az informatikai beruházásokat tartják a legkönnyebben elhalaszthatónak.
A késleltetett beruházások harmadik-negyedik negyedévi felbukkanásával számol az eddig az élbolyba sorolt, de a második negyedben a negyedik helyre csúszott Hewlett-Packard Magyarország Kft. vezérigazgatója is. Pesti István is számít az államigazgatási beruházásokra, de biztatónak ítéli azt is, hogy az utóbbi időben a kis- és középvállalkozások is ma már inkább a márkás gépeket vásárolják.
Magyarországon a 10 főnél többet foglalkoztató cégeknél közel 600 ezer személyi számítógép van. Ezeknek még ma is meghatározó részük márkajelzés nélküli, a szakmai zsargonban noname gép -- állapítja meg a BellResearch és a Think Consulting piackutató közös felmérése. A nagyvállalati körben az utóbbiak aránya 30 százalék, a középvállalatoknál kétharmad, míg a 10--49 fős cégeknél háromnegyed a "felségjelzés" nélküli PC.
A vállalati hálózatokban kulcsszerepet játszó kiszolgálógépekből további 43 ezer darab található az említett vállalkozói körben. A márkás gépek körét mind a PC-t, mind a kiszolgálókat tekintve a Compaq, a HP és az IBM hármas jellemzi. Az elsőként említett cég egymaga nagyobb arányt képvisel, mint a másik kettő együttvéve -- állapítja meg a jelentés.
Ami a számítógéppiac közeljövőjét illeti, a világ vezető félvezetőgyártója ismét bizakodó. Craig Barrett, az Intel elnöke szerint a második fél évben élénkülni fog a személyi számítógépek iránti kereslet. A fellendülést mindazonáltal szezonális jellegű és nem a tartós javulásra utaló változásokkal magyarázza, egyfelől az iskolakezdéssel kapcsolatos számítógép-vásárlásokkal és a Windows XP program bevezetésével.