A francia médiaóriás Vivendi tegnap bejelentette, hogy egyességet kötött a Cinven brit pénzügyi befektetőcsoporttal üzleti és egészségügyi témájú kiadó portfóliójának eladásáról. A 800 millió eurós tőkeemeléssel is járó ügylet értéke 1,8 milliárd dollár (mintegy 800 millió euró). A vételár a portfólióba tartozó kiadványok összes éves árbevételének kétszeresét, illetve éves nyereségük 15-16 szorosát képviseli. Összehasonlításul: a VNU a nyár folyamán az éves árbevétel 8,7-szeresét jelentő áron adta el fogyasztói magazinjait a finn Sanoma WSOY-nak, míg a most vásárlóként fellépő Cinven a forgalom több mint 14-szeresét kitevő árat tudott érvényesíteni az AOL Time Warnerrel szemben az IPC kiadó átengedéséért.
A Cinvennel kötött megállapodásra azt követően került sor, hogy a Vivendi -- amely augusztus elején 2,2 milliárd dollárért felvásárolta az amerikai Houghton Miffin (HM) kiadót -- az üzletkötéssel egy időben bejelentette, hogy a felvásárlás részbeni finanszírozása céljából értékesíteni kívánja üzleti kiadványait. A most a Cinvenhez kerülő üzletrész ennél bővebb, mert -- mint Jean Marie Messier elnök a Reutersnek elmondta -- több, a teljes portfólióra vonatkozó ajánlatot is kaptak. A Vivendi a HM felvásárlásával a világ második legnagyobb, oktatási tematikával foglalkozó kiadójává vált. A most elkelt portfólió iránt korábban a VNU, az Apax és a BC Partners brit befektetési társaságok, a brit--holland Reed Elsevier, valamint a német Bertelsmann is érdeklődött. A Vivendi nyilatkozata szerint az eladás -- a mai piaci helyzetben -- azért is különösen előnyös, mert így még inkább függetleníteni tudják a társaság profitját a kiszámíthatatlanná vált hirdetési piactól. A Reuters értesülése szerint a társaság éppen ezért a francia piacon működtetett Comareg című, ingyenes terjesztésű kiadványától is meg kíván válni. Elemzők szerint a Vivendi helyes üzletpolitikát folytat, amikor hirdetési érzékenységének csökkentésére törekszik, mert a reklámszektor soha nem látott mélyrepülését éli.