A főváros nemzetközi hajóállomását birtokló társaság tulajdonában jelenleg 22 dunai és tiszai kikötő 70 kikötőhelye van, ebből a nemzetközi hajóállomáson kilenc fogadja a több száz fős üdülőhajókat. Egyetlen kikötőhely létesítése 30-40 millió forintba kerül -- tájékoztatta lapunkat Horváth Emil, a cég üzemeltetési vezetője. A társaság 1998 óta négy új kikötőhelyet létesített az évtizedekig 5 pontonos Budapest Nemzetközi Hajóállomáson, a Belgrád rakparton, egyet pedig Baján, összesen 160 millió forintból.
A bővítésre azért volt szükség, mert a Rajna--Majna--Duna-csatorna 1992. szeptemberi átadása óta a rajnai hajók is megjelentek a Dunán, s megnégyszereződött -- meghaladja az ötvenet -- a Budapesten heti rendszerességgel kikötő kabinos üdülőhajók száma. A legtávolabbról Amszterdam--Rotterdam, Rajna--Majna--Duna útvonalon jönnek, de strassbourgi illetőségű hajók is kikötnek Magyarországon. Az úszó szállodák rendszerint csak egy éjszakát tartózkodnak a fővárosban, de már több külföldi utazásszervező is jelezte, hogy szeretné meghosszabbítani magyarországi programját, ezért Esztergom, Visegrád, Budapest, Kalocsa után májustól már Baja is várja a nyugati turistákat.
A vízi turistaforgalomból egyelőre nem tesz nagy bevételre szert a Passnave, hiszen a kikötőhasználati díjakból származó bevétel és a költségek egyenlege csupán minimális hasznot mutat. A hajók széles körű ellátását -- a tisztítástól a turistaprogramokig -- szívesen vállalná a cég, ám a külföldi utazásszervező vállalatok jó része ragaszkodik eddigi magyarországi üzleti partnereihez.
A Passnave Kft. szerteágazó tevékenységet folytat, hiszen amellett, hogy 32 hajóján az elmúlt évben több mint 2 millióan utaztak, s a hajók 4400 rendezvénynek adtak otthont, utazási irodája, a Mahart Tours mintegy 900 főt utaztatott tengeri luxushajókon a világ minden táján. Ezenkívül nyolc külföldi komptársaság kizárólagos magyarországi képviselete mindamellett, hogy összesen 53 komptársaság jegyeit értékesíti.
A vállalat tevékenységéből a menetrendi hajózás már csak 15-20 százalékkal részesedik, s három területre korlátozódik: Budapest--Dunakanyar; a 9 szárnyashajó által végzett Bécs--Budapest járat; valamint egy hajó Tiszacsege, egy másik pedig Tokaj környékén jár a Tiszán. Miután a dél-alföldi érdeklődés minimális a hajókirándulások iránt, a kft. májusban arra kényszerült, hogy többévi veszteséges működtetés után Szolnokról és Szegedről a Dunára vigye át két vízibuszát.
A Mahart a folyami személyhajózási üzletágat 1994-ben önálló vállalkozására, az általa létrehozott Passnave Kft.-re bízta. A tulajdonosi kör 1998. január elsejétől azonban megváltozott: a Mahart tulajdonában 51 százalék maradt, 33 százalékban a Masped Rt. részesedik, és 10, illetve 6 százalék a kft. menedzsmentjéé, valamint a munkaválalóké.
A tulajdonosi kör változása óta több mint megkétszereződött a forgalom. A 247 fős cég elmúlt évi árbevétele 1,85 milliárd forint volt, míg egy évvel korábban 1,56 milliárdra rúgott.