BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kikötőszűkében az üdülőhajók

Az elmúlt években megnégyszereződött a Budapesten heti rendszerességgel kikötő kabinos üdülőhajók száma. A legtávolabbról Amszterdam--Rotterdam, Rajna--Majna--Duna útvonalon jönnek, de strassbourgi hajók is horgonyt vetnek itt. A Budapest Nemzetközi Hajóállomás tulajdonosa, a Mahart-alapítású Passnave Kft. több mint 160 millió forintot fordított már kikötőfejlesztésre, de még ennél is többre lenne szükség.

A főváros nemzetközi hajóállomását birtokló társaság tulajdonában jelenleg 22 dunai és tiszai kikötő 70 kikötőhelye van, ebből a nemzetközi hajóállomáson kilenc fogadja a több száz fős üdülőhajókat. Egyetlen kikötőhely létesítése 30-40 millió forintba kerül -- tájékoztatta lapunkat Horváth Emil, a cég üzemeltetési vezetője. A társaság 1998 óta négy új kikötőhelyet létesített az évtizedekig 5 pontonos Budapest Nemzetközi Hajóállomáson, a Belgrád rakparton, egyet pedig Baján, összesen 160 millió forintból.
A bővítésre azért volt szükség, mert a Rajna--Majna--Duna-csatorna 1992. szeptemberi átadása óta a rajnai hajók is megjelentek a Dunán, s megnégyszereződött -- meghaladja az ötvenet -- a Budapesten heti rendszerességgel kikötő kabinos üdülőhajók száma. A legtávolabbról Amszterdam--Rotterdam, Rajna--Majna--Duna útvonalon jönnek, de strassbourgi illetőségű hajók is kikötnek Magyarországon. Az úszó szállodák rendszerint csak egy éjszakát tartózkodnak a fővárosban, de már több külföldi utazásszervező is jelezte, hogy szeretné meghosszabbítani magyarországi programját, ezért Esztergom, Visegrád, Budapest, Kalocsa után májustól már Baja is várja a nyugati turistákat.
A vízi turistaforgalomból egyelőre nem tesz nagy bevételre szert a Passnave, hiszen a kikötőhasználati díjakból származó bevétel és a költségek egyenlege csupán minimális hasznot mutat. A hajók széles körű ellátását -- a tisztítástól a turistaprogramokig -- szívesen vállalná a cég, ám a külföldi utazásszervező vállalatok jó része ragaszkodik eddigi magyarországi üzleti partnereihez.
A Passnave Kft. szerteágazó tevékenységet folytat, hiszen amellett, hogy 32 hajóján az elmúlt évben több mint 2 millióan utaztak, s a hajók 4400 rendezvénynek adtak otthont, utazási irodája, a Mahart Tours mintegy 900 főt utaztatott tengeri luxushajókon a világ minden táján. Ezenkívül nyolc külföldi komptársaság kizárólagos magyarországi képviselete mindamellett, hogy összesen 53 komptársaság jegyeit értékesíti.
A vállalat tevékenységéből a menetrendi hajózás már csak 15-20 százalékkal részesedik, s három területre korlátozódik: Budapest--Dunakanyar; a 9 szárnyashajó által végzett Bécs--Budapest járat; valamint egy hajó Tiszacsege, egy másik pedig Tokaj környékén jár a Tiszán. Miután a dél-alföldi érdeklődés minimális a hajókirándulások iránt, a kft. májusban arra kényszerült, hogy többévi veszteséges működtetés után Szolnokról és Szegedről a Dunára vigye át két vízibuszát.
A Mahart a folyami személyhajózási üzletágat 1994-ben önálló vállalkozására, az általa létrehozott Passnave Kft.-re bízta. A tulajdonosi kör 1998. január elsejétől azonban megváltozott: a Mahart tulajdonában 51 százalék maradt, 33 százalékban a Masped Rt. részesedik, és 10, illetve 6 százalék a kft. menedzsmentjéé, valamint a munkaválalóké.
A tulajdonosi kör változása óta több mint megkétszereződött a forgalom. A 247 fős cég elmúlt évi árbevétele 1,85 milliárd forint volt, míg egy évvel korábban 1,56 milliárdra rúgott.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.