A kongresszus nyomására az amerikai kormány felbontotta az Ogilvy & Mather céggel kötött eredeti szerződést, és haladéktalanul új pályázatot ír ki a nemzeti drogellenes program médiavásárlói feladataira -- adta hírül az AdAge. E megbízatás -- a kreatív munkák értéke nélkül -- évente mintegy 160 millió dolláros büdzsé kezelését jelenti.
A munkát hároméves és ezt követően további két évre meghosszabbítható szerződés alapján a WPP-csoporthoz tartozó Ogilvy & Mather (OM) végezte az amerikai kormány számára, annak ellenére, hogy a cég számlázási módszere eleve nem felelt meg az USA közbeszerzési szabályainak. Bár ez már az OM első, 1999 elején benyújtott 7,6 millió dolláros számlájánál világossá vált, a kormány akkor még nem bontott szerződést, mivel az OM vállalta, hogy számlázási rendszerét a közbeszerzési szabályokhoz igazítja.
A Crain Communications értesülése szerint a kezdettől ellentmondásos helyzetet most az élezte ki, hogy az OM-et túlszámlázáson kapták: a cég a ténylegesen felhasználtnál több munkaórát tüntetett fel elszámolásaiban, és az így növelt összeg alapján kalkulálta saját árrését is. Ezt az ügy tisztázásába bevont FBI állapította meg. A nyomozóknak a drogprogramban közreműködő OM-alkalmazottakkal folytatott beszélgetéseiből vált világossá, hogy a feladaton dolgozóknak a ténylegesnél több munkaórát kellett feltünteteniük az egyes részfeladatok elszámolásában, vagy pedig helyes elszámolásaikat az OM -- tudtuk nélkül -- utóbb változtatta meg.
Az immár a kongresszusi meghallgatások szintjére emelkedett és az USA Igazságügyi Minisztériuma közreműködésével vizsgált esetet az amerikai sajtó élénk figyelemmel kíséri. Az OM leszögezte, hogy "értékes és sikeres, mérhető eredménnyel járó munkát végzett" a kormány számára. Ágazati elemzők szerint az eset semmiképpen sem öregbíti az OM szakmai hírnevét. Így vélekedik -- többek között -- Burkley Belser, a washingtoni székhelyű Greenfield-Belser marketingkommunikációs cég tulajdonos vezetője is, aki szerint "a reklámszakma kormánynak végzett munkáira általánosságban jellemző a cinizmus, ennek ellenére a csalás megbocsáthatatlan".
Az Advertising Age értesülése szerint a nemzeti drogellenes program vezetője, Edward Jurith kijelentette, hogy természetesen az OM-et is szívesen látják a médiavásárlásra kiírandó új pályázaton. Az OM egyelőre nem nyilatkozott, hogy él-e a lehetőséggel. A drogellenes kampányban való részvétel az OM első kormánymegbízatása volt.