Európa legnagyobb autóipari konszernjének és az IG Metall fémipari szakszervezetnek a vezetői tizenhat órás tárgyalássorozat után elégedetten állhattak fel az asztaltól, mert kompromisszumos megoldás született -- számol be a Reuters. A kérdés az volt, hogy hány órát dolgozzanak azok, akik újonnan állnak munkába a VW új minibuszmodelleket előállító két üzemegységében, Hannoverben és Wolfsburgban. A konszern vezetése 42,5 órát javasolt, a szakszervezetek 35-öt, miközben a Volkswagen munkásai jelenleg a négynapos munkahéten 28,8 órát dolgoznak, s ezért 10-15 százalékkal több bért kapnak, mint a fémipari átlag.
A megállapodás értelmében az új minibusz-összeszerelő egységben foglalkoztatottak -- elsősorban korábbi munkanélküliek -- heti 35 órát fognak dolgozni, s fizetésük megállapításánál az egész fémiparban érvényes bérszínvonal lesz az irányadó, s számíthatnak teljesítményprémiumra is. A két fél megállapodott abban is: a munkásokat nem éri anyagi hátrány, ha a kitűzött célok a vezetés hibájából nem teljesülnek. Ugyanakkor a dolgozók prémiumot kapnak a termelési, illetve az egyéni teljesítményektől függően.
A júniusban egyszer már megszakadt tárgyalások sikeréért Schröder kancellár -- korábban a "VW-fészek" Alsó-Szászország miniszterelnöke -- is latba vetette minden befolyását, hogy jó hírrel szolgálhasson a németországi foglalkoztatási adatokat illetően. A gazdasági növekedés ütemének lassulása miatt ugyanis várhatóan nem tudja teljesíteni azt a választási ígéretet, hogy kormányzásának ideje alatt 3,5 millióra csökkentik a munkanélküliek számát: júliusban ugyanis már 3,8 millióan voltak. Igaz, hogy a két új VW-modell előállításához a munkanélküliek milliós táborához képest csekély, mindössze öt ezer munkahelyet tudnak létesíteni, de legalább létrehozzák ezeket a munkahelyeket, s elsősorban a jelenleg munkanélküli segélyen lévők számára. A VW vezetése ugyanis korábban kilátásba helyezte, hogy külföldön építi meg az új minibusz-összeszerelő üzemet, ha a szakszervezetek nem hajlandók elfogadni ajánlatát a munkaidőre és a bérekre vonatkozóan. A VW wolfsburgi gyárában -- 3500 dolgozóval -- 2002. októberében kezdődik meg az új minibuszok gyártása, az előmunkálatok azonban már az idén ősszel beindulnak.