BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Új munkahelyeket jelent a bérmegállapodás

Nagy horderejű megállapodást kötött a Volkswagen és a nagy hatalmú IG Metall szekszervezeti szövetség vezetése. A VW két új németországi összeszerelő üzemében a konszern átlagánál több, 35 órás lesz a munkahét. A megegyezés nemcsak új munkahelyek létrehozatalát teszi lehetővé, hanem gyökeres változásokat eredményezhet a munkaerőpiacon is.

Európa legnagyobb autóipari konszernjének és az IG Metall fémipari szakszervezetnek a vezetői tizenhat órás tárgyalássorozat után elégedetten állhattak fel az asztaltól, mert kompromisszumos megoldás született -- számol be a Reuters. A kérdés az volt, hogy hány órát dolgozzanak azok, akik újonnan állnak munkába a VW új minibuszmodelleket előállító két üzemegységében, Hannoverben és Wolfsburgban. A konszern vezetése 42,5 órát javasolt, a szakszervezetek 35-öt, miközben a Volkswagen munkásai jelenleg a négynapos munkahéten 28,8 órát dolgoznak, s ezért 10-15 százalékkal több bért kapnak, mint a fémipari átlag.
A megállapodás értelmében az új minibusz-összeszerelő egységben foglalkoztatottak -- elsősorban korábbi munkanélküliek -- heti 35 órát fognak dolgozni, s fizetésük megállapításánál az egész fémiparban érvényes bérszínvonal lesz az irányadó, s számíthatnak teljesítményprémiumra is. A két fél megállapodott abban is: a munkásokat nem éri anyagi hátrány, ha a kitűzött célok a vezetés hibájából nem teljesülnek. Ugyanakkor a dolgozók prémiumot kapnak a termelési, illetve az egyéni teljesítményektől függően.
A júniusban egyszer már megszakadt tárgyalások sikeréért Schröder kancellár -- korábban a "VW-fészek" Alsó-Szászország miniszterelnöke -- is latba vetette minden befolyását, hogy jó hírrel szolgálhasson a németországi foglalkoztatási adatokat illetően. A gazdasági növekedés ütemének lassulása miatt ugyanis várhatóan nem tudja teljesíteni azt a választási ígéretet, hogy kormányzásának ideje alatt 3,5 millióra csökkentik a munkanélküliek számát: júliusban ugyanis már 3,8 millióan voltak. Igaz, hogy a két új VW-modell előállításához a munkanélküliek milliós táborához képest csekély, mindössze öt ezer munkahelyet tudnak létesíteni, de legalább létrehozzák ezeket a munkahelyeket, s elsősorban a jelenleg munkanélküli segélyen lévők számára. A VW vezetése ugyanis korábban kilátásba helyezte, hogy külföldön építi meg az új minibusz-összeszerelő üzemet, ha a szakszervezetek nem hajlandók elfogadni ajánlatát a munkaidőre és a bérekre vonatkozóan. A VW wolfsburgi gyárában -- 3500 dolgozóval -- 2002. októberében kezdődik meg az új minibuszok gyártása, az előmunkálatok azonban már az idén ősszel beindulnak.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.