Az elmúlt napokban a légi közlekedés szünteteltetése, majd a légi utakkal szemben kialakult bizalmatlanság miatt világszerte járatlemondásokről, romló eredményekről és leépítési tervekről érkeztek hírek a nemzetközi légitársaságoktól. Nem kerülte el a válság azon cégeket sem -- a Northwest Airlinest, a KLM-et és a Continentalt --, amelyeket a napokban az ÁPV Rt. elnök-vezérigazgatója úgy említett, hogy azokkal a Malév esetleges partnerkapcsolatairól tárgyalnak.
A KLM már biztosan közölte, hogy deficittel zárhatja az évet. A folyó üzleti év első negyedében működési profitja 23 millió euró volt az egy évvel korábbi 100 milliós működési nyereséget követően, költségei növekedése és a gazdaság lassulásával járó bevételcsökkenés miatt.
A Continental 12 ezer munkatársától készül megválni, és tervbe vette a hosszú távú járatok számának 12 százalékos csökkentését. Azt sem zárja ki, hogy hamarosan csődvédelmet kell kérnie. A Northwest Airlines 20 százalékkal kevesebb járatot indít a hosszabb távokon.
A partnerre váró Malévnek egyébként az első négy hónapban hétmilliárd forint üzemi vesztesége keletkezett, és a féléves adatok a hiány további növekedését mutatják. Faragó Csaba szerint a légitársaság jelenlegi vezetésével azonban jó esély van a veszteségek csökkentésére. Mint beszámoltunk róla, a kormány 9,2 milliárd forintos tőkejuttatásról döntött a Malév számára.
A légi szállítás nehézségei miatt egyébként az USA-ban és Európában állami segítséget kapnak az érintett cégek, amelyek a hét végén újabb megszorításokat jelentettek be. A British Airways egyes eszközei eladására kényszerülhet, ha a piaci helyzet romlása készpénzállományának növelésére kényszeríti. A berni kormány "vezető svájci üzletemberekkel" fog össze a Swissair megsegítésére, ennek konkrét módjait a következő napokban dolgozzák ki.
Az olasz kormány bejelentette, hogy csökkenti a repülőjegyek és az üzemanyagok áfáját az Alitalia megsegítése céljával. Az Air France arról számolt be, hogy felülvizsgálja beruházásait. A már említett KLM tízmillió guldenekben mérhető működési veszteségre számít az idén. A Lufthansa szerint "roppant erőfeszítésekre" lesz szükség, hogy elkerülhesse a veszteségessé válást.
Az ausztrál kormány 5 milliárd dollárt ígért a Quantas és a kontinens más légitársaságainak biztosítására. Az Air New Zealand közölte, hogy a kormány támogatása nélkül "nem jók" az esélyei a túlélésre. A második legnagyobb japán légitársaság, az Air Nippon szóvivője szintén kormányzati segítség kérését fontolgatja.