Ha más nem, akkor a Honeywell-ügy kapcsán szerzett tapasztalatok arra késztetnek bennünket, hogy még nagyobbak legyünk Európában -- mondta New Yorkban Jeffrey Immelt egy szakmai rendezvényen. Az Európai Unió versenyhatósága az idén júliusban -- a távozó GE-főnök, Jack Welch személyes közbenjárása ellenére -- nem hagyta jóvá, hogy a GE 43 milliárd dollárért felvásárolja a részben azonos piacon mozgó Honeywell Internationalt.
Immelt most közölte: a brit fővárosból Brüsszelbe költözik az európai főhadiszállás, és más országokban lévő városokban is kiépítenek alközpontokat a még tökéletesebb összehangoltság érdekében. Ugyancsak új elem, hogy nagyszabású marketingkampány indul az egész GE tevékenységének ismertetésére, ennek irányítására európai vezérigazgatót neveznek ki hamarosan.
A GE tizenegy üzletágából valamilyen formában mindegyik jelen van Európában. A társaság nem csupán a kontinens nyugati felében, hanem Közép-Európában is folyamatosan bővíti tevékenységét, egyre több üzletággal jelenik meg. Magyarországon több zöldmezős termelőberuházást indított, ezek közül Veresegyházon kettőt is.
Szakértők szerint az új GE-vezér legnagyobb kihívása, hogy miként tartja fenn a társaság profitjának két számjegyű növekedését, miközben erőteljesen lassul a világgazdaság. A cég szakszervezeti vezetői ugyanakkor arra figyelmeztetnek: Immelt -- elődjéhez hasonlóan -- az olcsóbb termelési költségeket kínáló telephelyek felé tolja a vállalatot, így várhatóan lesznek gyárbezárások is.
A GE a napokban közzétett éves jelentése szerint a tavalyi üzleti évben 129,8 milliárd dolláros forgalom mellett (1999-ben 111,6 milliárd volt) 12,7 milliárd dolláros nettó profitot könyvelhetett el, míg a megelőző évben 10,7 milliárdot. Különösen a Magyarországra is bejött Power Systems-üzletág jeleskedett: 1,7-ről 2,8 milliárd dollárra növelve a nyereséget.
Immelt azt is megerősítette, hogy a GE 1 milliárd dollárt fektet be egy új repülőgép-hajtómű kifejlesztésébe, amelyet a Boeing új, közel hangsebességgel haladó utasszállító gépébe építenének be. A Boeing Sonic Cruiser típusú gépe a hangsebesség 98 százalékával repülne, és így 15-20 százalékkal gyorsabb lenne, mint a jelenleg forgalomban lévő típusok. A gép üzembe állítását 2008-ra tervezik. A The Wall Street Journal cikke szerint a brit Rolls-Royce és az amerikai Pratt and Whitney is érdeklődik a fejlesztésben való részvétel, illetve a Boeinggel való együttműködés iránt.