A magyar utaztatók, bár az utazások drasztikus visszaesésétől a szeptemberi fejlemények ellenére nem tartanak, a téli--tavaszi időszakra óvatosan kötöttek szerződéseket. Főként nem garanciális szerződéseket írtak alá a szállodavállalatokkal, így ha egy-egy ajánlat nem lesz kelendő, az irodának akkor sincs fizetési kötelezettsége. A West Travel például csupán a Kanári-szigetek szállodáinál vállalt garanciát, s vásárolt meghatározott számú férőhelyet. A cég vezetése szerint e szigetcsoport eladható lesz -- közölte Kiss Péter értékesítési vezető.
A téli programok többségénél egyébként a korábbi években sem kötöttek a cégek garantált szerződéseket. Ez inkább a nyári üdüléseknél, illetve a téli síutaknál gyakorlat -- közölte Boros József, a Tensi Tours ügyvezetője.
A szakma várakozásai szerint a téli--tavaszi katalógusokban meghirdetett programok árai tarthatók lesznek, hiszen a hotelek árai nem változnak, s erre a repülőjegyek esetében sem számítanak. A légi közlekedésben inkább a különféle illetékek bevezetése, drágítása lehetséges. Ám ezt nem tartalmazza a program ára, hanem az illetéket külön sorban tüntetik fel. A kialakult helyzetben elterjedt gyakorlat, hogy az itt feltüntetett tarifa csak megközelítő árként szerepel a katalógusokban. A Vista tapasztalatai szerint egyébként a drágább egzotikus utaknál az illeték néhány ezer forintos megemelése nem jelent problémát -- mondta Kurucz János ügyvezető. Ezt az utasok megértik és elfogadják.
Mint Boros József elmondta, a Tensi Tours -- amely téli--tavaszi programjait főként távoli célpontokra szervezi, és így utasai repülővel utaznak -- jelenleg is tárgyal az érintett légitársaságokkal a szerződéses feltételek módosításáról. Az utazási vállalkozás szeretné, hogy a lefoglalt repülőjegyek után kifizetett 10-20 százalék közötti előleget ne a mostani gyakorlatnak megfelelően, két hónappal korábban kelljen kifizetni. E határidő lerövidítését kívánja elérni.
A Neckermann Utazási Iroda az anyavállalat külképviseletei révén köti szerződéseit a külföldi hotelekkel, így ez -- a nagy tételű központi vásárlás miatt -- kedvező pozíciót jelent számukra. Békeffy Veronika ügyvezető igazgató nem a hotelekkel és a légitársaságokkal megkötött szerződésekben látja a veszélyforrást, hiszen e partnerek a kialakult helyzetben rugalmasak. Inkább az jelenthet veszteségforrást a cégnek, ha az emberek nem mernek repülővel utazni, s a programok nem kelnek el. A Neckermannál ezzel számoltak, ezért a magyarországi cég bővíti belföldi és az Európába szóló autós programkínálatát. Azért a nemzetközi utaztatócégen belül is számítanak visszaesésre, ezért charteres programjaik indulási helyeit összevonják. Például míg korábban két-három német nagyvárosból és Budapestről is indítottak ugyanarra az üdülőhelyre járatot, addig az idén csak egy gépük repül valamelyik német városból. A magyar utasok így -- a cég szervezésében -- átszállással tudnak eljutni az adott nyaralóhelyre.
A TUI magyarországi cégénél, a Touropa Magyarország Utazási Irodánál az anyavállalattól megkapott kínálatot értékesítik fix euróárakon. Árváltozásra nem számítanak. Ha ilyen mégis lenne, akkor a teendőkről az anyavállalat központja dönt -- közölte Radics Lajos, a Touropa ügyvezetője. A charterprogramoknál a repüléshez kapcsolódó illetékeket tartalmazza az ellenérték, így ha ez változik, akkor ezt érvényesítik az árban. A menetrend szerinti járatoknál ezzel nincs gond, hiszen az illeték külön tételként szerepel. A kialakult világpolitikai helyzet egyébként egyelőre nem befolyásolja a nemzetközi utazási vállalat üzletpolitikáját -- mondta az igazgató.
A megkérdezett utazási irodák vezetői úgy nyilatkoztak, bár a repülős utazásoknál van némi kockázata annak, hogy terrortámadásra készülő utas száll fel a gépre, a programokat megvásárlók ellenőrzésére nincs mód. Az utazási irodának arra sem lehetősége, sem jogosítványa nincs, hogy bármelyik utast megvizsgálja, hogy bárkiről bármilyen tájékoztatást adjon a hatóságoknak. Ilyen kérés egyébként nem is érkezett eddig a cégekhez.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.