BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Túlélésre játszó repterek

Új bevételi forrásokat keresnek a nagy európai és amerikai repülőtereket üzemeltető cégek, mivel a légi forgalom 25 százalékkal zuhant az amerikai terrorakciók óta. Ferihegyen is stagnál a piac, ami befolyásolhatja az LRI üzleti tervét. A légiirányítási szervezet egyik kisebb szakszervezete a hét végén munkabeszüntetéssel fenyegetőzött, de sztrájkveszély nincs -- tudatta lapunkkal az LRI illetékese.

A nemzetközi légi forgalom erőteljesen megcsappant szeptember 11. óta, az amerikai reptereken 20-30 százalékos volt a visszaesés október második feléig. Európában ennél kisebb, így is jelentős, 15 százalékot meghaladó volt a zuhanás az Airwise internetes szaklap összegzése szerint.
Az európai stagnálás a ferihegyi forgalomra is kihatott, ám mivel a magyar légikikötőből elenyésző a közvetlenül a tengerentúlra induló járatok száma, az amerikai terrortámadást követően nem volt számottevő a visszaesés -- fogalmazott lapunknak Péterffy Gábor, az LRI kommunikációs főosztályának vezetője. Mint elmondta, a korábbi években megszokott 9-10 százalékos éves forgalomnövekedés az idén lelassult, majd megtorpant. Még nem látható, miként alakul az év hátralévő részében, de szinte biztos, hogy a fenti körülmények hatással lesznek az üzleti tervre. A szakember nem részletezte a tervben foglalt pénzügyi adatokat, de elmondta, hogy tudomása szerint több országban máris befagyasztották a légiirányítási költségeket.
A kisebb forgalom miatt az üzemeltetők világszerte nem csupán a légitársaságoktól kapnak kevesebb díjat, de az utasok is kevesebbet költenek az éttermekben, üzletekben, így ezek a cégek sem tudják "leróni" forgalomarányos bevételük egy részét. Hátrányosan érintik az üzemeltetőket a nagyobb biztonsági és biztosítási költségek is.
Mindezek miatt át kell tekinteniük költségeik szerkezetét, a létszámot és az ingatlangazdálkodásukat. Rugalmasabb szerződéseket lesz célszerű kötni az éttermekkel, bankokkal és más kiszolgáló vállalatokkal, s megfontolandó, hogy mekkora személyzettel működjenek.
Az egyik legforgalmasabb európai légikikötőt, a londoni Heathrow-t is üzemeltető BAA Plc. vállalat hét végi közlése szerint a szeptember 30-án zárult első fél év kisebb nyereséggel zárult, de a kilátások rendkívül borúsak. Szinte bizonyos, hogy eltűnik a profit az év hátralévő részében.
A brit cég helyzetét és működésének szabályozását sok európai országban mérvadónak tekintik. A legrosszabb hír a BAA -- és közvetve az összes, Heathrow-n megforduló légitársaság -- számára, hogy a londoni légügyi hatóság szabálymódosításra készül. A tervek szerint 2003-tól a BAA a légi cégeket terhelő áraknál már nem veheti figyelembe a kiskereskedelmi és az ingatlanügyletekből befolyó bevételeit. Ezek korábban megakadályozták a le- és felszállási díjak növekedését, s mivel ez nem lesz, a díjak bizonyosan megugranak.



Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.