A lap szerint a lassuló infláció, a stabil rubel, valamint a növekvő személyi bevételek révén (tavaly 9,1, az idén 9,2 százalékkal) nő a vásárlóerő. A moszkvai kiskereskedelmi fellendülés -- elemzők és a piac résztvevőinek egybecsengő véleménye szerint -- nem fog lelassulni a közeljövőben. Az ágazat jelenlegi 10 százalékos növekedése egybeesik a nagy nyugati befektetők által vezérelt komoly építkezési hullámmal. Mindez arra késztette a helyi vállalatokat, hogy újragondolják hálózatbővítési terveiket, ha nem akarják elveszteni piaci részesedésüket.
A folyamat eredménye több -- a Moscow Times szóhasználatával -- "civilizált" kiskereskedelelmi eladótér és kevesebb szabadtéri piac és kioszk. Ennek ellenére ez utóbbiak adják a kiskereskedelmi forgalom kétharmadát: az egy lakosra jutó modern eladótér 35 négyzetméter, ugyanakkor Prága 174, Varsó 217, London 275, Madrid pedig 491 négyzetméterrel büszkélkedhet.
A nemzetközi ingatlanbefektetési tanácsadó cég, a Jones Lang LaSalle úgy tájékoztatta a lapot, hogy ebben az évben 525 ezer négyzetméternyi modern eladótér létesül az orosz fővárosban: több mint a posztszovjet érában eddig összesen. És ez csak a kezdet -- idézi a Moscow Times Makszim Karbasnyikovot, a LaSalle illetékes vezetőjét. A kormánynak a gazdasági háztartás rendbetételében elért mostani sikerei arra ösztönzik a nyugati társaságokat, hogy erősítsék jelenlétüket a világ egyik legígéretesebben növekvő piacán.
A teljes oroszországi kiskereskedelem az idei első hét hónapban 53 milliárd dollárra rúgott, s ennek harmadát a moszkvaiak vásárlása adja. A kimutatások szerint a fővárosiak vásárlóereje a legnagyobb, olyannyira, hogy még a második helyen lévő szentpétervári vásárlóerő mértékénél is ötször nagyobb.
E moszkvai átlagfizetés az idén 5970 dollár, míg 1998 júniusában -- az augusztusi krízis előtt -- még 8 ezer dollár volt, és 1999 júniusában 2800 dollárra esett. Az emelkedés tehát jelentős, még ha -- az állami statisztikai hivatal jelentése szerint -- a város lakossága 47 százalékának éves jövedelme csupán az 1730 dollárt haladja meg, és 10 százalékáé még az 500 dollárt sem éri el.
Az orosz főváros lakosai ugyanakkor a jövedelmük több mint 80 százalékát költik fogyasztási cikkekre, míg Londonban csak 38, Prágában pedig 40 százalék ez az arány. Makszim Karbasnyikov ugyanakkor megjegyzi, hogy a prágaiak a bevételük 20 százalékából fedezik a lakásuk rezsijét, Moszkvában azonban csak 4 százalékra van szükség.
A gazdaságfejlesztési és kereskedelmi miniszter-helyettes, Vlagyimir Sztrzalkovszkij szerint a lakossági jövedelmek emelkedése és a rubel relatív stabilitása megteremtette az igényt az importált termékek -- köztük az élelmiszerek -- iránt. Mindez együtt jár azzal, hogy amíg 1999-ben az élelmiszerárak 35 százalékkal emelkedetek, tavaly a drágulás csupán 18 százalékos volt.
Moszkva hivatalosan regisztrált mintegy 8,5 milliós lakossága napközben 16 millióra bővül a várost érintő átutazók és a bejáró dolgozók révén -- akik bevásárlásaikat is itt intézik.
A moszkvai főpolgármester, Jurij Luzskov 1996-ban vágott bele a város kereskedelmének "civilizálásába", amikor 40 ezer bódéáruda fokozatos megszüntetését határozta el, amelyekből mára csupán 5 ezer maradt. Három évvel később a város 200 szabadtéri piaca közül 106 bezárását rendelte el 2002-ig, s az így megszűnő egymillió négyzetméternyi eladóhely a város teljes kiskereskedelmi kapacitásának 20 százalékát teszi ki. Ugyanakkor célul tűzte ki, hogy 2020-ra a teljes kereskedelmi terület 14 millió négyzetméterre emelkedjen.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.