Rövidesen megszülethet a megállapodás a Mol Rt. és a Jukosz között a szibériai, hanti- és manysiföldi olajkitermelésre alapítandó vegyes vállalatról. A közös cég létrehozása azután került napirendre, hogy a korábban tervezett termelésmegosztási szerződést nem sikerült elfogadtatni az orosz hatóságokkal. A mostani kormány a normál befektetéseket támogatja. A vegyes vállalat megalapítását követően várhatóan már 2002-ben megkezdődhet a termelés a kérdéses mezőben.
Továbbra sincs jelentős előrelépés viszont a Barátság- és az Adria-vezetékek összekapcsolását és ezáltal az orosz olajmezőkről az adriai Omisalj kikötőjébe történő szállítás feltételeinek megteremtését célzó programban. Az Adria-vezetéket eredetileg délről északra történő szállításra tervezték, ezért az Omisalj--Sisak közötti szakaszon bizonyos átalakításokra van szükség a fordított irányú szállításhoz.
A Jukosz tavaly megállapodást kötött a Janaffal, hogy vállalja a 20 millió dolláros befektetést, amelynek egy részét tíz év alatt, a tranzitdíjakon keresztül törleszti majd a horvát olajtársaság. Első lépésben évi 5 millió tonna nyersolaj szállítására lett volna alkalmas az összeköttetés, amely utat nyitna az orosz olaj számára többek között az USA piacaira. A Janaf időközben megújított vezetése azonban másfajta megoldást keres, szeretné orosz forrás nélkül, saját finanszírozásban elvégezni a fejlesztést.
A napokban annyi előrehaladás történt csupán, hogy az orosz energiaügyi miniszter és a horvát miniszterelnök-helyettes jegyzőkönyvet írt alá a Barátság--Adria-vezeték összekapcsolásáról. A Reuters emlékeztet, hogy a terv megvalósulásának egyik gátja az érintett országokkal történő megállapodás a tranzitdíjakról, Ukrajna ugyanis kevesellte a 100 tonnánként és 100 kilométerenként 64 centes árat. December 3-án Kijevbe látogat az orosz energiaügyi miniszter, hogy rábírja Ukrajnát a tarifa hivatalos elfogadására. A Transznyefty reményei szerint egyébként 2002 elején megszülethet a nemzetközi megállapodás a Barátság--Adria-vezetékkel érintett államok között az észak--déli szállítás beindításáról.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.